Kadar tol di Lebuhraya PLUS turun 18% mulai 1 Feb – caj tidak berubah hingga tamat konsesi pada 2058

Sejajar dengan pengumuman Kementerian Kewangan Malaysia pada 23 Januari lalu berhubung pelaksanaan penurunan kadar tol sebanyak 18%, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) bakal melaksanakan kadar tol baharu tersebut mula esok, 1 Februari 2020.

Penurunan bayaran tol tersebut akan berkuatkuasa mulai jam 12.00 tengah malam pada tarikh berkenaan di semua lebuh raya kendalian PLUS, iaitu Lebuhraya Utara Selatan, Lebuhraya Baru Lembah Klang (NKVE), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia – Singapura (LINKEDUA), Lebuhraya Seremban – Port Dickson (SPDH), Lebuhraya Butterworth – Kulim (BKE), Lebuhraya Pantai Timur Fasa 2 (LPT 2) dan Jambatan Pulau Pinang (JPP).

Ia juga akan dilaksanakan bagi semua Kenderaan Penumpang (Kelas 1), Teksi (Kelas 4) dan Bas (Kelas 5) dan kekal sehingga tamat konsesi. Manakala, bayaran tol bagi lori (Kelas 2 & 3) akan kekal pada kadar sedia ada dan tidak akan dinaikkan sehingga tamat Konsesi PLUS pada tahun 2058.

Kadar tol di Lebuhraya PLUS turun 18% mulai 1 Feb – caj tidak berubah hingga tamat konsesi pada 2058

Selain itu, pelanggan yang menggunakan Plaza Tol Tanjung Kupang di Lebuhraya Laluan Kedua Malaysia-Singapura (Linkedua) akan turut menikmati penurunan tol tersebut sebagai tambahan kepada diskaun waktu luar puncak yang sedia ada bagi semua Kenderaan Penumpang (Kelas 1) serta Teksi (Kelas 4) dan Bas (Kelas 5).

Penurunan tol ini juga akan dilaksanakan untuk Kenderaan Penumpang serta Teksi (Kelas 2) dan Bas (Kelas 3, 4 dan 5) di Plaza Tol Jambatan Pulau Pinang. Bagi kenderaan Kelas 2 dan mereka yang bekerja di Pulau Pinang yang berdaftar dengan PLUS pula akan menikmati penurunan 18 peratus tersebut sebagai tambahan kepada diskaun 20 peratus yang sedia ada.

Kadar tol di Lebuhraya PLUS turun 18% mulai 1 Feb – caj tidak berubah hingga tamat konsesi pada 2058

Dengan pelaksanaan Penurunan Tol ini, pengguna PLUS yang dianggarkan sebanyak 1.7 juta setiap hari berpeluang untuk menikmati penjimatan.

Dengan pengurangan sebanyak 18%, kadar tol di Lebuhraya Utara Selatan sebagai contoh akan berkurang daripada 13.6 sen/km kepada 11.15 sen/km, dan apabila ia dilaksanakan, kadar tol baharu itu lebih rendah daripada kadar tol pada 1999 iaitu 11.24 sen/km.

Kadar tol di Lebuhraya PLUS turun 18% mulai 1 Feb – caj tidak berubah hingga tamat konsesi pada 2058

Begitu juga dengan kadar tol baharu Jalan Duta ke Alor Setar akan ditetapkan pada RM45.50 berbanding RM55.50, manakala kadar tol Jalan Duta ke Skudai menurun kepada RM38.50 daripada RM47 sebelum ini.

Sebelum ini, Pejabat Perdana Menteri (PMO) telah mengeluarkan kenyataan menyebut tempoh konsesi untuk semua lebuh raya PLUS dilanjutkan selama 20 tahun dari 2038 ke 2058 bagi memastikan PLUS mampu menjalankan kegiatan penyelenggaraan dan operasi lebuh raya mereka tanpa bergantung kepada kerajaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required