BNM naikkan OPR kali keempat tahun ini — naik 0.25% kepada 2.75%; jangkakan pinjaman kereta lebih mahal

BNM naikkan OPR kali keempat tahun ini — naik 0.25% kepada 2.75%; jangkakan pinjaman kereta lebih mahal

Untuk kali keempat tahun ini, Bank Negara Malaysia (BNM) telah mengambil keputusan untuk menaikkan overnight policy rate (OPR) yang akan memberi kesan kepada kadar faedah pinjaman. Menurut kenyataan BMM yang dikeluarkan pada 3 November 2022, OPR telah dinaikkan lagi sebanyak 25 mata asas (0.25%) kepada 2.75%. Ini bersamaan dengan kenaikan OPR yang diumumkan sebelum ini pada 8 September, 6 Julai dan 11 Mei lalu.

BNM memaklumkan, walaupun dengan sokongan daripada keadaan pasaran tenaga kerja yang positif dan pembukaan semula hampir semua sektor ekonomi dan sempadan antarabangsa, ekonomi global masih terbeban dengan tekanan kos yang peningkat, syarat kewangan global yang lebih ketat dan langkah pembendungan yang ketat di China.

“Tekanan inflasi lebih ketara daripada jangkaan awal disebabkan permintaan tinggi, pasaran tenaga kerja yang ketat dan peningkatan harga komoditi, walaupun ada penambahbaikan dalam rantaian bekalan global. Kesannya, banyak bank pusat dijangka akan menaikkan kadar faedah untuk mengurus tekanan inflasi berkenaan,” jelasnya dalam kenyataan itu.

“Bergerak ke hadapan, pertumbuhan global akan terus mencabar, dengan syarat kewangan yang ketat disebabkan inflasi yang semakin meningkat di pasaran ekonomi utama serta cabaran ekonomi domestik di China. Pertumbuhan dijangka bergantung kepada risiko lain seperti ketegangan geopolitik, keadaan ekonomi domestik China serta catuan tenaga di Eropah,” tambahnya.

BNM naikkan OPR kali keempat tahun ini — naik 0.25% kepada 2.75%; jangkakan pinjaman kereta lebih mahal

BNM juga memaklumkan yang aktiviti ekonomi Malaysia telah mengukuh bagi tempoh suku ketiga tahun ini, dengan permintaan domestik yang kuat menjadi sebab utama pertumbuhan itu. Selari dengan penilaian sebelum ini, inflasi dijangka berada pada tahap tertinggi dalam suku tahunan ketika ini, dengan kadar inflasi diramalkan akan berada sekitar 2.0-3.0% pada 2022, dengan purata ketika ini 2.7%.

Lebih tinggi OPR dikenakan, maka lebih mahal kosnya untuk meminjam wang, yang akan membawa kepada peningkatan kadar faedah bagi pinjaman sewa-beli, yang merupakan pembiayaan paling umum diambil bagi pembeli kereta. Ini akan menjadikan pinjaman lebih mahal, dan bank akan lebih berhati-hati ketika ingin meluluskan permohonan.

Tahun depan, adalah dijangkakan OPR akan dinaikkan lagi, dengan penganalisa menyatakan BNM akan terus mengendalikan inflasi dengan cara menaikkan OPR ke paras neutral antara 3.25% dan 5%, lapor The Edge. Jika anda ada membuat tempahan untuk kereta baru dan mengambil pinjaman bank, adakah permohonan anda diluluskan, dan berapa kadar faedah yang dikenakan?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required