Sudah tiba masanya cukai jalan ditukar kepada sistem digital yang lebih praktikal dan sistematik – PPJK

Sudah tiba masanya cukai jalan ditukar kepada sistem digital yang lebih praktikal dan sistematik – PPJK

Isu kualiti pelekat cukai jalan acapkali menerima komen negatif daripada orang ramai. Mudah terkoyak dan gam dari pelekat berkenaan payah untuk ditanggalkan antara komen yang dilemparkan. Namun sehingga kini, isu tersebut masih belum mendapat maklumbalas daripada pihak kerajaan.

Baru-baru ini, menerusi laporan Harian Metro, Persatuan Pengguna Jalan Raya Kebangsaan (PPJK) memberikan pendapat bahawa cukai jalan patut ditukarkan kepada sistem digital seperti mana yang dilakukan oleh kebanyakan negara jiran seperti Singapura dan Thailand.

Menurut Presiden PPJK, Datuk Mohammad Hisham Shafie, perkara ini wajar dipertimbangkan untuk diguna pakai di Malaysia kerana ia lebih praktikal dan bersistematik. Beliau turut berpendapat, penambahbaikan cukai jalan yang lebih berkualiti penting bagi mengelakkan pembaziran kos.

“Kita sokong jika cukai jalan diubah kepada sistem digital dan lebih bagus kerana semuanya dalam satu sistem yang mudah dikawal dan selamat, tetapi jangan sampai kosnya membebankan kerajaan dan pengguna. Tetapi jika kerajaan masih hendak gunakan cara sedia ada, perlu ada penambahbaikan daripada sudut kualiti pelekat dan cetakan pada cukai jalan.

“Pada masa ini, pelekat sedia ada itu berisiko mudah terkoyak selain cetakan butiran maklumat pada cukai jalan juga mudah pudar tidak sampai setahun penggunaannya,” katanya yang turut memohon Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, memberi perhatian dalam menyelesaikan isu terbabit.

Mohammad Hisham turut berkata, isu berkenaan seharusnya diatasi segera berikutan sudah dibangkitkan sejak lebih 10 tahun lalu hingga menyukarkan dan merugikan pelbagai pihak.

“Untuk makluman, pengguna akan dikenakan kompaun RM50 jika cukai jalan rosak dan kalau cetakan pudar, boleh tukar baharu di Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dengan kos ditanggung kerajaan. Jadi, daripada rugi masa dan wang ringgit adalah lebih bagus jika kerajaan tukar pelekat dan cetakan lebih berkualiti mutunya yang dapat digunakan sehingga setahun.

“Dalam isu ini, saya rasa ia sudah dibincangkan Kementerian Pengangkutan untuk penambahbaikan, tetapi mungkin atas beberapa faktor termasuk pertukaran kerajaan dan menteri dalam tempoh lima tahun ini menyebabkan rancangan itu tertangguh. Jadi, saya harap tahun depan ada pembaharuan dan menteri dapat membuat keputusan bijak untuk kepentingan pengguna tanpa membebankan semua pihak,” katanya.

Baru-baru ini, seorang aktor popular negara, Azhan Rani, turut meluahkan perkara yang sama menerusi laman Facebook peribadinya. Katanya, kualiti pelekat cukai jalan sangat menyedihkan dan ibarat ketinggalan zaman. Penulis juga pernah mengalami masalah yang sama, apabila pelekat cukai jalan yang ditampal pada cermin hadapan kereta lekang dan terpaksa pula menampalnya dengan pita pelekat lain, mungkin kerana kereta kerap diparkir di kawasan terbuka yang terdedah dengan cuaca panas.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required