Pasti ramai yang sudah merancang untuk pulang ke kampung halaman atau pun bercuti di destinasi pilihan pada hujung minggu ini dan mungkin bersambung hingga ke minggu hadapan. Dan seperti biasa, pastinya lebuhraya-lebuhraya utama di negara ini bakal mengalami kesesakan khususnya pada waktu puncak.

Justeru, bagi pengguna Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak (KLK) dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1), pemegang konsesinya, ANIH Berhad, menyarankan pengguna lebuh raya ke Pantai Timur merancang perjalanan bagi mengurangkan kesesakan pada waktu puncak.

“Berdasarkan trend lalu lintas di KLK dan LPT1, kami menjangkakan tren trafik harian di KLK pada musim perayaan akan meningkat sebanyak 165,000 kenderaan, iaitu peningkatan sebanyak 65% berbanding hari biasa. Manakala sejumlah 70,000 kenderaan atau peningkatan sebanyak 63% pula di LPT1. Justeru, sempena dengan perayaan Krismas ini, kami mengeluarkan jadual cadangan perjalanan bagi kedua-dua lebuhraya berkenana bagi tempoh 23 hingga 27 Disember 2022,” kata Pengurus Besar ANIH, Radzimah Mohd Radzi.

Untuk tempoh 23-24 Disember, bagi pengguna yang datang dari arah Kuala Lumpur dan Selangor yang memasuki lebuhraya berkenaan menerusi Plaza Tol Gombak, yang ingin ke Pahang, Terengganu dan Kelantan, terdapat dua pilihan masa dicadangkan. Bagi perjalanan ke Pahang, anda boleh memilih sama ada memasuki lebuhraya antara jam 10 pagi-2 petang atau 8 malam-11 malam.

Manakala untuk ke Terengganu dan Kelantan pula, dua pilihan waktu memasuki lebuhraya adalah antara 6 pagi-10 pagi atau 5 petang-8 malam.

Bagi perjalanan dari Pantai Timur menuju ke Kuala Lumpur dan Selangor bagi tempoh antara 26-27 Disember, ANIH menyarankan agar pengguna yang datang dari Pahang untuk masuk ke semua plaza tol antara jam 6 pagi-10 pagi atau 7 malam-10 malam. Manakala pengguna yang dari Terengganu dan masuk ke Plaza Tol Jabor di antara jam 8 pagi-11 pagi atau 8 malam-10 malam. Untuk pengguna yang dari Kelantan dan masuk Plaza Tol Bentong antara jam 6 petang-8 malam atau 9 malam-12 tengahmalam.

Bagi bas eskpres menuju ke Pantai Timur, disarankan memasuki Plaza Tol Gombak antara jam 9.30 pagi-12 tengahari dan 9.30 malam-12 tengah malam. Pada waktu ini, ANIH menasihati agar kenderaan ringan mengelak memasuki Plaza Tol Gombak pada waktu berkenaan. Dan untuk semua pengguna yang ingin ke mana-mana destinasi, waktu pergerakan bebas dicadangkan antara jam 12 tengahmalam hingga 6 pagi.

“Kami juga menasihati para pengguna untuk memastikan baki kad dan e-Wallet Touch ‘n Go adalah mencukupi. Selain terus memandu dengan berhemah, patuhi saranan papan tanda trafik, had kelajuan yang ditetapkan dan ikuti arahan petugas lebuhraya demi keselamatan semua,” kata Radzimah.