Proton hantar kenderaan unit ke-1,000 ke Afrika Selatan hanya selepas 2 bulan kembali ke sana

Proton hantar kenderaan unit ke-1,000 ke Afrika Selatan hanya selepas 2 bulan kembali ke sana

Baru sahaja sekitar dua bulan di pasaran Afrika Selatan selepas ia dilancarkan semula di sana, Proton mengumumkan bahawa ia telah pun menghantar sejumlah 1,000 unit kenderaan ke negara berkenaan bagi memenuhi permintaan pasaran.

“Penjualan pantas kenderaan kami di Afrika Selatan adalah bukti daya tarikan Proton sebagai jenama, dan rangkaian model kami kepada pembeli kereta di sana. Kami mempunyai hubungan kerja yang kukuh dengan Kumpulan CMH, dan mereka telah mengendalikan banyak aktiviti untuk memberikan peluang kepada seramai mungkin warga Afrika Selatan untuk merasai rangkaian model-model semasa kami” kata Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa Proton.

Proton dilancarkan semula ke pasaran Afrika Selatan selepas menutup operasinya di sana selama 10 tahun. Ia kembali ke negara tersebut menerusi kerjasama dengan CMH Group yang dilantik sebagai pengedarnya pada bulan April 2022. Penghantaran pertama kenderaan yang terdiri daripada Proton X50 dan Proton X70 dibuat pada bulan Mei 2022 manakala pelancaran semula jenama dan produk berlangsung pada 14 September 2022.

Proton hantar kenderaan unit ke-1,000 ke Afrika Selatan hanya selepas 2 bulan kembali ke sana

Menurut Proton, CMH telah meluaskan rangkaian pengedaran secara berperingkat untuk meningkatkan akses kepada pasaran sambil turut aktif mempromosikan kenderaan Proton di media sosial. Buat masa sekarang, hanya model-model SUV Proton ditawarkan di negara itu, dan bakal diikuti Proton Saga pada tahun 2023. Proton dan CMH optimis terhadap prospek jualan di negara itu dan dengan prestasi jualan yang kukuh setakat ini dan menyasarkan untuk menggandakan jumlah jualan pada tahun 2023.

“Proton dan CMH yakin mampu mengembangkan jualan secara eksponen di Afrika Selatan kerana sambutan yang kami terima setakat ini amat menggalakkan. Kami komited untuk menyediakan SUV mewah mampu milik untuk pembeli kereta di Afrika Selatan, dan Proton X50 dan Proton X70 mempunyai gabungan ciri dan nilai yang tepat untuk bersaing dengan jenama lain.

“Dari segi spektrum yang lain, kami juga merasakan bahawa Proton Saga akan menemui posisinya sendiri dengan gabungan gaya, ciri canggih dan harga yang memberi nilai tinngi kepada pembeli,” tambah Steven Xu.

Proton hantar kenderaan unit ke-1,000 ke Afrika Selatan hanya selepas 2 bulan kembali ke sana

Proton turut mengumumkan bahawa jumlah eksportnya untuk 2022 kini sudahpun mencapai 5,028 unit sehingga akhir November lalu, berganda lebih banyak dari jumlah eksport tahun lalu walaupun berbaki satu lagi bulan untuk menutup tahun ini.

Buat masa sekarang Pakistan masih kekal sebagai pasaran terbesar eksport Proton dengan 2,610 unit telah dihantar ke sana setakat tahun ini. Manakala Afrika Selatan pula adalah yang kedua terbesar dari segi jumlah walaupun merupakan tambahan baharu ke dalam senarai eksport, diikuti Brunei Darussalam di tempat ketiga.

Bagi kedudukan model eksport, Saga kekal sebagai model paling popular Proton manakala jualan X70 telah meningkat hampir dua kali ganda jumlahnya tahun ini. Proton X50 pula berada di tempat ketiga tetapi telah meningkat tahun ini sebanyak tiga kali ganda setakat ini.

“Volum eksport Proton terus berkembang secara agresif apabila kami memasuki lebih banyak pasaran baharu dan mewujudkan gabungan strategi CBU dan CKD yang bergantung kepada keadaan pasaran. Jualan eksport adalah salah satu tonggak pertumbuhan jualan kami dan oleh itu, kami akan berusaha untuk terus berkembang secara agresif pada tahun-tahun akan datang dan mengukuhkan kedudukan kami sebagai pengeksport utama kenderaan untuk Malaysia,” kata Steven Xu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required