Proton buat penghantaran pertama ke pasaran Afrika Selatan; CKD di Sri Lanka bakal bermula tahun ini

Proton buat penghantaran pertama ke pasaran Afrika Selatan; CKD di Sri Lanka bakal bermula tahun ini

Selepas menandatangani perjanjian bagi melantik CMH Group sebagai pengedarnya di Afrika Selatan April lalu, Proton kini telah membuat penghantaran pertamanya ke negara berkenaan pada Jumaat, 27 Mei, selepas penghantaran terakhir dibuat ke pasaran berkenaan adalah pada 2012.

Penghantaran stok kumpulan pertama yang menggunakan kapal ini terdiri dari tiga model iaitu X50, X70 dan juga Saga, berlepas dari Westport, Klang, dan dijangka tiba di Durban, Afrika Selatan, pada bulan Julai tahun ini.

“Penghantaran ini adalah satu lagi pencapaian yang penting bagi Proton pada tahun ini. Afrika Selatan merupakan pasaran yang matang dengan banyak pesaing tetapi kami yakin Proton X50, Proton X70 dan Saga mempunyai kombinasi ciri-ciri dan nilai untuk wang yang mencukupi untuk bersaing di sana,” kata Steven Xu, Pengarah Jualan Antarabangsa, Proton.

“CMH Group sedang berusaha untuk menyediakan rangkaian pengedaran mereka dan kami merancang untuk melancarkan model kami pada akhir suku ketiga tahun ini. Pada minggu lepas, beberapa ahli pengurusan CMH Group telah melawat Malaysia untuk bermesyuarat bersama Proton serta melawat pengedar dan kilang di Tanjung Malim,” tambah Xu.

Menurut Proton, pertambahan jualan eksport mereka pada tahun ini adalah kerana peningkatan permintaan sebanyak 77% dan 31% bagi Proton X50 dan Proton X70.

“Bagi suku pertama tahun ini, jumlah keseluruhan eksport telah bertambah sebanyak 175% berbanding dengan tempoh yang sama pada 2021 dan kadar pertumbuhan itu dijangka akan terus naik kerana syarikat mempunyai sasaran untuk menambah jualan sebanyak 300%,” kata Proton dalam kenyataan yang dikeluarkan.

Proton turut menyatakan bahawa untuk mencapai sasaran berkenaan, mereka perlu memperluaskan operasi pemasangan tempatan (CKD) pada pasaran-pasaran eksport mereka. Buat masa kini, operasi CKD sedang berjalan di Pakistan, Kenya dan Bangladesh, manakala Sri Lanka turut bakal memasang model-model Proton bermula separuh tahun kedua 2022, kata Proton lagi.

Jenama automotif nasional berkenaan turut menyatakan bahawa bagi tiga tahun sebelum ini, jumlah eksport mereka berbanding pengeluar lain di Malaysia meningkat 12.8% pada tahun 2019 ke 30.2% pada 2020 dan 61.0% pada 2021 walaupun perlu berhadapan dengan pelbagai halangan akibat pandemik Covid-19.

“Penambahan jualan eksport amat penting bagi Proton jika kami ingin mencapai sasaran jangka masa panjang. Syarikat perlu memasuki lebih banyak pasaran baru untuk meningkatkan lagi jumlah jualan, dan kami telah membuat pelaburan di Tanjung Malim dan bagi operasi luar negara untuk memastikan kami dapat menyambut sebarang peluang yang bakal diterima,” kata Roslan Abdullah, Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required