Proton tandatangani perjanjian untuk masuki semula pasaran Afrika Selatan, sasar eksport 300% akhir 2022

Proton tandatangani perjanjian untuk masuki semula pasaran Afrika Selatan, sasar eksport 300% akhir 2022

Proton akan memasuki pasaran Afrika Selatan. selepas menandatangani perjanjian bersama CMH Group yang bakal menjadi pengedar bagi kenderaan Proton di sana. Majlis menandatangani perjanjian tersebut yang dijalankan secara maya, bagi memeterai permulaan proses penghantaran pertama kenderaan Proton (CBU) yang akan bakal dijual pada bulan September. Penghantaran pertama akan dimulakan dengan Proton X50 dan X70 dan ini akan diikuti dengan Saga, yang kembali ke negara itu selepas jualan berakhir pada tahun 2012.

Pengeluar kereta nasional ini optimistik dengan prospek jualannya di Afrika Selatan. Malah Proton meramalkan jualan yang kukuh bagi tahun ini, dan menyasarkan lebih daripada dua kali ganda jumlahnya pada tahun 2023. Untuk suku pertama tahun ini, jumlah jualan eksport telah meningkat sebanyak 175% berbanding tempoh yang sama pada 2021. Jualan dijangka bertambah kerana syarikat bersasaran untuk meningkatkan eksport lebih daripada 300% pada akhir tahun ini.

Proton tandatangani perjanjian untuk masuki semula pasaran Afrika Selatan, sasar eksport 300% akhir 2022

Berkenaan dengan eksport untuk suku pertama tahun ini, sebanyak 794 unit bagi pelbagai model telah dihantar pada Mac, dan Pakistan merupakan pasaran eksport terbesar Proton, meliputi 690 unit pada bulan lalu. Dengan pertambahan Afrika Selatan di dalam pasaran eksportnya, buat masa ini Proton telah pun mengeksport produknya ke 13 buah negara, dan pemasangan tempatan pula telah beroperasi di Pakistan, Kenya dan Bangladesh, dan bakal disusuli Sri Lanka pada separuh kedua tahun ini.

Dari segi keseluruhan eksport kenderaan di Malaysia, prestasi Proton semakin menonjol. Bermula dengan 12.8% daripada jumlah keseluruhan eksport pada tahun 2019, meningkat kepada 30.2% pada tahun 2020 dan mencecah 60.9% pada tahun 2021. Ini menjadikan jenama Proton sebagai pengeksport kenderaan utama negara dan menunjukkan eksportnya terus berkembang walaupun keadaan pasaran yang sukar disebabkan oleh Covid-19.

“Matlamat jangka panjang Proton memerlukan eksport memainkan peranan utama untuk mengembangkan jualan keseluruhan syarikat kerana TIV di Malaysia dijangka tidak banyak berubah. Justeru, kami mengeksploitasi kekuatan produk baharu kami, jenama kami dan juga hubungan Malaysia dengan negara lain untuk bertapak di pasaran baharu. Ini kemudiannya diperkukuhkan dengan mewujudkan operasi pemasangan tempatan (CKD) di mana- mana yang berpotensi, yang juga dapat membantu mengembangkan ekonomi tempatan,” kata Steven Xu, Pengarah Jabatan Jualan Antarabangsa, Proton.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required