Proton Saga mula diproduksi di Pakistan – unit CBU terakhir X70 dari M’sia telah dihantar, CKD mulai Dis

Proton Saga mula diproduksi di Pakistan – unit CBU terakhir X70 dari M’sia telah dihantar, CKD mulai Dis

Proton telah memaklumkan model Saga telah pun memulakan produksinya di Pakistan dengan unit pertamanya berjaya dihasilkan pada 13 Oktober lalu di kilang Al-Haj Automotive. Dengan mensasarkan pengeluaran tahunan sebanyak 25,000 unit, kilang terbabit dibangunkan dengan kos bernilai US$20 juta (RM83 juta). Malahan Proton telah menempatkan 20 kakitangannya yang mempunyai pelbagai kepakaran dalam bidang berkaitan pengilangan ditempatkan di Karachi untuk membantu dalam proses pemasangan.

“Kejayaan pemasangan Proton Saga di Pakistan merupakan kemuncak kerja keras dan usaha yang tidak kenal penat lelah oleh Proton, keseluruhan pasukan Al-Haj dan pembekalnya. Walaupun dengan segala kesukaran dalam penguatkuasaan menangani Covid-19, kami terus berusaha untuk membina kilang baharu.

“Dengan itu kami berkeyakinan ia akan mencatatkan piawaian industri baharu dan membolehkan kami untuk memperkenalkan lebih banyak produk yang menepati piawaian kualiti antarabangsa yang ditentukan oleh pihak Proton,” kata Hilal Khan Alfridi, Ketua Pegawai Eksekutif Al-Haj Automotive.

Klik untuk besarkan spesifikasi Saga pasaran Pakistan

Sementara itu, penghantaran terakhir bagi unit CBU Proton X70 dari Malaysia ke Pakistan telah pun dilaksanakan. Penghantaran yang membabitkan 154 unit tersebut dihantar pada 17 Oktober lalu merupakan kumpulan terakhir bagi unit CBU SUV segmen-C berkenaan, dengan jumlah keseluruhannya sebanyak 602 unit yang telah dieksport ke negara berkenaan sejak dilancarkan pada Disember 2020.

“Walaupun Covid-19 banyak mempengaruhi operasi kami di Pakistan, namun permintaan bagi model Proton di negara tersebut masih kekal tinggi dengan kedua-dua model Proton Saga dan X70 menarik sokongan yang kuat. Pihak Al-Haj telah menerima sebanyak 2,500 unit tempahan bagi Saga dan lebih daripada 2,000 unit tempahan bagi X70, jadi kami ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada pelanggan kerana kepercayaan kepada produk dan juga kesabaran dan bertimbang rasa akan situasi yang menyebabkan kelewatan dalam penghantaran kenderaan mereka.

“Dengan penghantaran terakhir unit CBU dalam perjalanan dan pemasangan tempatan telah bermula bagi Saga dan X70 akan dihasilkan sebelum akhir tahun ini, kami akhirnya dapat mengorak langkah kehadapan untuk memenuhi permintaan pasaran. Ini akan memberikan ruang bagi Al-Haj Automotive dan Proton untuk mewujudkan keberadaan yang kuat di pasaran negara tersebut demi faedah pertumbuhan jualan masa hadapan,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton Edar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required