Jangan buka pintu kereta sesuka hati ketika berhenti dalam trafik; bahayakan penunggang motosikal

Jika anda sedang berhenti ketika menunggu lampu isyarat bertukar hijau ataupun di tengah-tengah kesesakan trafik dan tiba-tiba ingin membuka pintu kereta kerana teringat sesuatu perlu dibuat, tindakan tersebut mungkin akan menyebabkan kemalangan walaupun kereta anda tidak bergerak.

Video yang anda lihat ini dikongsikan oleh pemilik akaun Facebook bernama Kok Ling Wai di laman DashCam Owner Malaysia Facebook Group, memaparkan kejadian yang berlaku berhampiran Damen Mall di USJ, Selangor.

Dalam video tersebut dapat dilihat sebuah Proton Iriz berwarna kelabu dipandu di lorong tengah jalan raya, dan berhenti ketika trafik terhenti. Entah mengapa tiba-tiba pemandu Iriz berkenaan membuka pintunya, dan ‘ngam-ngam’ ketika itu sebuah motosikal penghantar makanan sedang mencelah di sebelahnya.

Ini menyebabkan motosikal tersebut terus tersepit antara pintu Iriz dan sebuah lori kecil di lorong sebelah. Namun video berkenaan tidak memperincikan kecederaan yang dialami oleh penunggang penghantar makanan berkenaan.

Jadi selepas ini, janganlah anda sesuka hati membuka pintu di tengah jalan raya walaupun ketika itu trafik sedang terhenti. Ini kerana seperti negara-negara ASEAN yang lain, jumlah motosikal di atas jalan raya kita sememangnya sangat banyak dan ini boleh membahayakan mereka.

Jika ada sesuatu perkara kecemasan yang perlu dibuat, seperti biasa, carilah tempat selamat untuk berhenti di tepi jalan, dan sebaik-baiknya jauh dari aliran trafik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required