Perkhidmatan bas Rapid Penang percuma dengan tajaan 150k Pas Mutiara dari k’jaan P.Pinang pada 2023

Perkhidmatan bas Rapid Penang percuma dengan tajaan 150k Pas Mutiara dari k’jaan P.Pinang pada 2023

Kerajaan Pulau Pinang telah bersetuju untuk untuk meneruskan lagi pembiayaan Pas Mutiara sebanyak 150,000 pas pada tahun hadapan dengan jumlah peruntukan berjumlah RM7.5 juta. Dalam pada itu, perkhidmatan bas Rapid Penang adalah percuma di seluruh Pulau Pinang pada tahun hadapan dengan penggunaan Pas Mutiara.

“Kerajaan Negeri mula menaja Pas Perjalanan Tanpa Had atau lebih dikenali sebagai Pas Mutiara sejak 1 Mac 2021 dengan peruntukan sebanyak 100,000 pas bersamaan dengan RM3 juta. Tajaan ini diteruskan pula pada tahun 2022 dengan perbelanjaan sebanyak RM4.5 juta bagi 90,000 pas.

“Mengambil maklum akan jumlah pembelian kad Pas Mutiara dan bilangan penumpang (ridership) yang meningkat setiap bulan, Kerajaan Negeri telah menambah pembiayaan Pas Mutiara sebanyak 30,000 pas sejurus menjadikan jumlah keseluruhan pembiayaan Pas Mutiara pada tahun ini ialah 120,000 pas dengan jumlah subsidi sebanyak RM6 juta,” kata Exco Infrastruktur dan Pengangkutan Negeri, Zairil Khir Johari.

Perkhidmatan bas Rapid Penang percuma dengan tajaan 150k Pas Mutiara dari k’jaan P.Pinang pada 2023

Tambah beliau, penggunaan Pas Mutiara sememangnya semakin mendapat sambutan memberangsangkan di mana jumlah pembelian kad Pas Mutiara kian meningkat dan bilangan penumpang (ridership) juga menunjukkan peningkatan yang baik pada setiap bulan. Peralihan ke fasa endemik di mana semua aktiviti ekonomi dan industri beroperasi sepenuhnya telah memberi impak positif dalam penggunaan pengangkutan awam.

“Justeru, Kerajaan Negeri percaya bahawa pembiayaan subsidi ini mampu menjadi pemangkin bagi
menarik lebih ramai penduduk Pulau Pinang beralih kepada pengangkutan awam sebagai mod pengangkutan pilihan berbanding kenderaan persendirian.

“Secara tidak langsung, dengan subsidi langganan Pas Mutiara My50 ini juga, pengguna bakal meraih penjimatan kos seperti petrol, parkir dan tol yang jauh lebih tinggi setiap bulan,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required