Ahmad Maslan saran Kastam bina parkir berbumbung untuk kenderaan yang sita; elak harga lelong rendah

Ahmad Maslan saran Kastam bina parkir berbumbung untuk kenderaan yang sita; elak harga lelong rendah

Timbalan Menteri Kewangan I, Datuk Seri Ahmad Maslan menyarankan Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) agar membina parkir berbumbung untuk menyimpan kenderaan yang dirampas bagi mengelak susut nilai ketara terhadap kenderaan berkenaan apabila dilelong.

Menurut beliau dalam laporan Berita Harian semalam, terdapat perbezaan harga agak ketara antara nilai kenderaan lelong yang ditempatkan di kawasan berbumbung berbanding yang terdedah kepada cuaca panas dan hujan.

“Hasil lawatan ke tiga pejabat penguatkuasaan JKDM di Kuala Terengganu, Kelantan dan Kemaman, saya dimaklumkan bahawa nilai kereta yang tidak (ditempatkan di parkir) berbumbung berbeza, tidak tinggi seperti yang berbumbung.

“(Ini) bererti susut nilai kepada kereta yang tidak berbumbung itu lebih dan apabila dilelongkan harganya tidak setinggi yang sepatutnya, jadi kita kehilangan hasil akibat tidak membumbungkan kereta yang dirampas,” katanya ketika melawat Pejabat JKDM di Kemaman, Terengganu.

Menteri berkenaan menjelaskan bahawa beliau sentiasa memaklumkan JKDM kebelakangan ini bagaimana jabatan tersebut boleh meningkatkan hasil tanpa menambah cukai baharu dengan kaedah yang kreatif.

Ahmad Maslan saran Kastam bina parkir berbumbung untuk kenderaan yang sita; elak harga lelong rendah

“Jadi satu daripada kaedah yang kreatif ialah menyediakan bumbung kenderaan yang dirampas (disita) supaya nilainya tidak turun apabila dilelong secara dalam talian tiga kali setahun,” katanya dan menambah pihaknya akan mencadangkan perkara itu kepada pimpinan tertinggi JKDM.

“Saya akan membuat cadangan itu kepada pimpinan tertinggi JKDM supaya membuat penilaian mengenai kereta-kereta yang dilelong dibumbung dan tidak dibumbung.

“Kalau dibumbungkan berapakah kosnya yang kemudiannya tentunya akan menambah hasil kepada kerajaan walaupun kita kena buat pelaburan membuat bumbung.

“Saya kira ia bukan bangunan bertutup, ia hanya bumbung untuk mengurangkan kesan susut nilai akibat daripada hujan dan panas terhadap kenderaan-kenderaan itu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required