BMW CE04 ditunjuk di M’sia — bateri 8.9 kWh, jarak 130 km, 0-50 km/j 2.6 saat, anggaran harga RM60k

BMW CE04 ditunjuk di M’sia — bateri 8.9 kWh, jarak 130 km, 0-50 km/j 2.6 saat, anggaran harga RM60k

BMW Motorrad Malaysia telah memperkenalkan model skuter elektrik sulung keluarannya untuk pasaran tempatan, BMW CE 04, dengan harganya akan diumumkan pada Mac nanti, dijangka sekitar RM60,000. Pertama kali ditunjukkan sebagai rekaan konsep dengan nama BMW Motorrad Definition CE 04, model ini menampilkan rekaan futuristik dalam satu pakej yang mempertemukan antara teknologi dan penggayaan yang kompak.

Dengan kedudukan yang rendah, BMW CE 04 menggunakan rangka utama yang diperbuat daripada tiub keluli yang dipadankan dengan bahagian luaran yang luas dan ringkas. Rekaan unik untuknya adalah tempat duduk terapung yang ditampilkan — dengan penyudah warna Light White dan perincian hitam kesat secara keseluruhannya.

Bahagian depannya memanfaatkan fork teleskopik, lengkap dengan cakera brek berkembar untuk memastikan daya brek yang mencengkam. Rekaan rim yang ditampilkan juga sejajar dengan imej futuristik yang dibawanya, sementara tongkat sisi juga direka dan diambil kira dalam penggayaan yang sama.

Tayar pula menggunakan saiz 120/70 R15 67H di depan, sementara di belakang menggunakan saiz 160/60 R15 56H. Bahagian belakang pula menggunakan swing arm tunggal dengan penyerap hentak yang terselindung sepenuhnya.

BMW CE04 ditunjuk di M’sia — bateri 8.9 kWh, jarak 130 km, 0-50 km/j 2.6 saat, anggaran harga RM60k

Kelibatnya di atas jalan diserikan oleh penggunaan lampu LED yang menyeluruh. Unit LED yang cerah digunakan untuk lampu utama, lampu belakang dan juga lampu isyarat. Ciri Adaptive Headlight Pro juga didatangkan sebagai standard bersama DRL dan juga lampu untuk aluan “Welcome” dan “Good Bye”.

Yang menjadi penggerak utamanya adalah motor elektrik magnetik sejukan cecair yang diletak di bahagian bawah kerangka. Berada di antara bateri dan roda belakang, kedudukan ini menyumbang kepada rekaan graviti rendah baru BMW CE 04. Dari segi janaan kuasa, skuter ini menghasilkan output maksimum 31 kW (42 PS) dan 62 Nm tork, membolehkan pecutan 0-50 km/j dalam masa hanya 2.6 saat. Kelajuan maksimumnya pula ditetapkan pada 120 km/j.

Kapasiti bateri lithium-ion juga besar dengan 8.9 kWh, yang menyediakan jarak perjalanan sehingga 130 km. Pengecasan dilakukan menerusi peranti pengecas bersepadu yang membolehkannya memanfaatkan sama ada soket domestik biasa di rumah, wallbox atau stesen pengecasan umum.

BMW CE04 ditunjuk di M’sia — bateri 8.9 kWh, jarak 130 km, 0-50 km/j 2.6 saat, anggaran harga RM60k

Dari keadaan kosong, bateri ini memerlukan masa 4 jam 20 minit untuk dicas AC, melalui output standard 2.3 kW. Dengan pengecasan pantas berkapasiti 6.9 kW, masa yang diperlukan hanya satu jam 40 minit. Penunggang juga mempunyai pilihan mod tunggangan — ECO, Rain dan Road, serta Dynamic. Untuk menjamin keselamatan dan kendalian berkesan, ciri BMW Motorrad Integral ABS Pro ditawarkan secara standard.

Kelengkapan lain pada BMW CE 04 ini antaranya ialah paparan berwarna 10.25-inci TFT dengan Integrated Map Navigation, serta keterhubungan menyeluruh melalui BMW Motorrad Connected App. Melaluinya, penunggang boleh mengakses sistem tunjuk arah, serta status dan statistik kenderaan.

Skrin tersebut juga boleh memaparkan peta tunjuk arah, tanpa memerlukan paparan tambahan dan boleh dikendali melalui multi-controller. Slot USB, ruang simpanan dengan pengecas USB, soket 12V, ruang simpanan helmet, sistem tanpa kunci dan bantuan mengundur juga termasuk sebagai ciri standard.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required