Selangor bakal turap jalan secara besar-besaran pada Mac ini dengan kos peruntukan cecah RM50 juta

Selangor bakal turap jalan secara besar-besaran pada Mac ini dengan kos peruntukan cecah RM50 juta

Kerajaan Selangor telah memperuntukan sejumlah RM50 juta bagi melaksanakan kerja-kerja penurapan jalan secara besar-besaran di negeri ini pada Mac 2023. Perkara ini disahkan oleh Exco Infrastruktur dan Pertanian Selangor Izham Hashim, yang berkata projek ini membabitkan jalan di bawah pentadbiran pihak berkuasa tempatan (PBT) di negeri ini kecuali Jalan Persekutuan, laporan Harian Metro.

“Saya sudah berbincang dengan menteri dan Ketua Pengarah Jabatan Kerja Raya (JKR) mengenai kaedah untuk memastikan jalan persekutuan termasuk lebuh raya dalam keadaan baik. Penyelenggaraan yang begitu longgar menyebabkan banyak aduan diterima mengenai jalan persekutuan yang memerlukan bajet khas untuk dibaiki,” katanya.

Pada akhir November lalu, kerajaan Selangor mengumumkan peruntukan RM145 juta untuk meningkatkan sistem jaringan jalan raya tahun ini bagi memberi keselesaan kepada pengguna yang semakin bertambah. Menerusi pembantangan Bajet 2023 Negeri Selangor oleh Menteri Besar Datuk Seri Amirudin Shari, sebanyak RM40.98 juta diagihkan kepada JKR untuk melaksanakan pembinaan jalan baharu di beberapa lokasi.

Selangor bakal turap jalan secara besar-besaran pada Mac ini dengan kos peruntukan cecah RM50 juta

Menurut Amirudin, sebanyak RM40.98 juta bakal diagihkan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk melaksanakan pembinaan jalan baharu di beberapa lokasi. Kawasan yang terlibat adalah Kampung Sri Indah A ke Hospital Sungai Buloh, jalan sambungan Sungai Kelambu-Genting Sanyen dan Kampung Ulu Chuchuh ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Selain itu, sejumlah RM65.3 juta turut diperuntukan bagi menaik taraf beberapa laluan utama termasuk di Jalan Bukit Rimau di Klang, Jalan Reko di Hulu Langat, simpang tiga Jalan Rahidin, Shah Alam, persimpangan Jalan Kampung Bukit Dugang di Sepang, jalan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Tiram Jaya di Kuala Selangor, dan Jalan Sungai Panjang dari simpang Jalan Kuala Selangor-Teluk Intan ke Parit Empat Timur.

Beberapa projek infrastruktur lain di serata negeri Selangor turut disediakan sejumlah peruntukan iaitu bagi pembinaan jambatan dan jejantas (RM11.8 juta), pemasangan lampu jalan jenis diod pemancar cahaya atau LED (RM3 juta), kerja warta jalan negeri (RM1.5 juta) dan program warta laluan negeri (RM2 juta).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required