Audi M’sia buka pendaftaran minat EV e-tron – RS e-tron GT, Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron tersenarai

Audi M’sia buka pendaftaran minat EV e-tron – RS e-tron GT, Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron tersenarai

Laman web rasmi Audi Malaysia kini telah membuka pendaftaran minat (ROI) bagi kenderaan elektrik penuhnya iaitu barisan model EV e-tron. Pautan untuk borang ROI tersebut BOLEH DIDAPATI DI SINI.

Pada November lalu, pengedar rasmi kenderaan Audi di Malaysia, PHS Automotive telah mendedahkan bahawa model Audi e-tron GT dan RS e-tron bakal tiba di negara ini, dijangkakan pada suku kedua 2023.

Sebagai tambahan bagi model sedan e-tron GT dan RS e-tron GT fastback, Audi Malaysia turut menyenaraikan beberapa model SUV elektrik menerusi borang ROI ini. Ini termasuklah Q8 e-tron (varian 50 dan 55), dan Q8 Sportback e-tron (juga varian 50 dan 55).

Audi M’sia buka pendaftaran minat EV e-tron – RS e-tron GT, Q8 e-tron, Q8 Sportback e-tron tersenarai

Model Q8 e-tron dan Q8 e-tron Sportback sebenarnya telah ditukarkan namanya dari model SUV elektrik e-tron yang asal, disebabkan barsan model elektrik yang diperluaskan yang kini turut memakai nama ‘e-tron’.

Bagi barisan Q8 e-tron, varian e-tron 50 menampilkan gandingan dua motor – setiap satunya pada setiap gandar – yang mampu menawarkan julat kuasa hingga 340 PS dan tork 664 Nm. Motor elektrik ini dijanakan oleh bateri lithium-ion 89 kWh, dengan jarak gerak maksimum 491 km bagi pengecaasan penuh untuk bentuk badan biasa, dan 505 km bagi versi Sportback.

Turut menyertai pengenalan ini ialah varian e-tron 55, yang dipadankan dengan bateri 106 kWh untuk larasan dua motor yang mampu memberikan kuasa 408 PS dan tork 664 Nm. Talaan bagi e-tron 55 ini dipertingkatkan berbanding e-tron 50, dengan Q8 e-tron 55 biasa menerima jarak gerak 582 km dan Q8 Sportback e-tron 55 dengan 600 km.

Seperti yang dimaklumkan model e-tron GT dan RS e-tron GT ini bakal tiba pada suku kedua tahun ini, sama seperti model Q8 e-tron dan Q8 Sportback e-tron, ia menampilkan penjana kuasa pacuan semua roda dan dua motor, masing-masing dijanakan oleh bateri lithium-ion 85 kWh, menawarkan jarak gerak hingga 487 km mengikut protokol ujian WLTP.

e-tron GT menghasilkan kuasa 476 PS (350 kW) dan tork 630 Nm dalam keadaan biasa, tetapi apabila menggunakan Launch Control, ia boleh meningkat menjadi 530 PS dan 640 Nm buat masa singkat 2.5 saat. Pecutan 0-100 km/j boleh dilakukan dalam masa 4.1 saat, sebelum mencapai kelajuan 245 km/j.

Untuk RS e-tron GT pula, ia boleh menghasilkan 598 PS (440 kW) dan 830 Nm dalam keadaan biasa, dan meningkat menjadi 646 PS (475 kW) apabila menggunakan mod boost. Dengan kuasa ini, ia boleh dipecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.3 saat, sebelum mencapai kelajuan maksimum 250 km/j.

Sekali lagi, Audi Malaysia telah membuka pendaftaran minat menerusi laman web rasminya; jika berminat, anda boleh mengisi borang ROI ini DI SINI.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required