Harga kereta naik disebabkan tarif elektrik naik — MAA

Harga kereta naik disebabkan tarif elektrik naik — MAA

Persatuan Automotif Malaysia (MAA) memaklumkan bahawa kenaikan kadar tarif elektrik menyebabkan harga kenderaan di Malaysia juga terpaksa dinaikkan. Perkara ini dinyatakan ketika sidang media semalam, yang turut membentangkan prestasi jualan kenderaan di Malaysia sepanjang 2022.

Pada 16 Disember lalu, kerajaan melalui Suruhanjaya Tenaga (EC) telah memberikan kebenaran kepada Tenaga Nasional untuk meneruskan pelaksanaan mekanisma Imbalance Cost Pass-Through (ICPT) bagi tempoh 1 Januari hingga 30 Jun 2023. Ini adalah sebuah mekanisma di bawah kerangka Incentive Based Regulation (IBR) yang membenarkan TNB untuk menyertakan perubahan dalam kos bahan api atau apa saja janaan tenaga ke dalam tarik elektrik.

Kos ini ditetapkan berdasarkan harga penanda aras di dalam tarif asas, dan pelaksanaan ICPT, yang dinilai semula setiap enam bulan, yang mencerminkan kos sebenar ke dalam tarif dalam bentuk rebat atau surcaj. Sebagai contoh, sekiranya harga arang/gas naik, akan dikenakan surcaj, dan sebaliknya.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim memaklumkan sebelum ini yang tidak akan berlaku kenaikan tarif bagi isi rumah dan juga bagi perniagaan kecil dan sederhana (SME) — dengan Tariff A bagi pengguna domestik kekal dengan rebat 2 sen/kWh. Sementara itu, bagi pengguna bukan domestik di bawah Tariff B dan D (perniagaan mikro, SME) serta Tarif H, H1 dan H2 (pertanian) akan kekal dengan surcaj 3.7 sen/kWh.

Harga kereta naik disebabkan tarif elektrik naik — MAA

Anwar juga menyebut bahawa semua syarikat multinasional dan pengeksport besar akan dikenakan kenaikan harga elektrik ini. EC dalam kenyataannya sebelum ini juga memaklumkan bagi tempoh 1 Julai hingga 31 Disember 2022, ada kenaikan kos bahan api dan janaan tenaga melibatkan sebanyak RM16.2 bilion, yang bersamaan dengan surcaj ICPT sebanyak 27 sen/kWh. Dengan arang dan gas asli meliputi lebih 90% daripada penjanaan elektrik di Semenanjung, dan juga harga bahan api ini yang naik, kos penjanaan elektrik telah naik sebanyak 74%.

Dengan tarif baru bagi pengguna industri ini pun, kerajaan masih memberikan subsidi sebanyak RM1.93 bilion, yang jika digabungkan dnegan subsidi yang dibayar untuk mengekalkan tarif bago pengguna domestik dan perniagaan kecil, jumlah keseluruhan subsidi mencecah RM10.76 bilion.

Kenaikan kos elektrik untuk pengguna industri ini, yang sudah tentu termasuk pengeluar kenderaan, telah menjadi punca kenaikan harga kenderaan, walaupun beberapa jenama masih mengekalkan harga mereka ketika ini.

Presiden UMW Toyota Motor (UMWT), Ravindran Kurusmary semalam menyatakan; “ketika harga elektrik naik, kami akan serap separuh daripada kos berkenaa, dan separuh lagi terpaksa diserahkan kepada pelanggan. Kami akan mencuba sehabis baik untuk menampung kenaikan ini, tetapi ada waktunya kami tidak ada pilihan lain dan terpaksa serahkannya kepada pelanggan.” Kos elektrik bagi operasi mereka naik sekitar 15-18%.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required