Proton Wira kereta paling banyak dicuri 11-tahun berturut-turut; Yamaha 135 LC juga sasaran popular

Proton Wira kereta paling banyak dicuri 11-tahun berturut-turut; Yamaha 135 LC juga sasaran popular

Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia Berhad (VTREC) telahpun mengeluarkan statistik kecurian kenderaan berdasarkan tuntutan yang diterima oleh syarikat insuran untuk tahun 2021, dan Proton Wira masih kekal sebagai kenderaan yang paling banyak dicuri di Malaysia untuk tahun ke-11 berturut-turut, lapor The Star.

Menurut koordinator VTREC Mastina Abdul Hamid, sebanyak 131 Proton Wira telah dilaporkan dicuri sepanjang 2021, diikuti Proton Iswara di tempat kedua dengan laporan sebanyak 75 kecurian diterima.

Model ketiga paling banyak dicuri adalah Perodua Kancil, manakala trak pikap Toyota Hilux berada di tempat keempat dan menjadi model bukan nasional yang paling banyak dicuri iaitu sebanyak 65 kes dilaporkan pada 2021. Model paling popular di Malaysia buat masa sekarang iaitu Perodua Myvi pula berada di tempat keenam.

“Ada kerete Mercedes-Benz yang dicuri dijual serendah RM10,000, atau Hilux hanya RM12,000, dan Wira hanya berharga RM3,000.

“Wira merupakan model yang popular sebelum ini, dan ia masih banyak di atas jalan raya walaupun produksinya telah dihentikan pada 2009,” kata Mas Tina dan menambah bahawa banyak juga kes Wira yang dicuri untuk mendapatkan alat ganti.

Mas Tina juga menjangkakan untuk masa akan datang berkemungkinan Myvi akan menjadi model yang paling kerap dicuri kerana pencuri biasanya mensasarkan model-model lama yang popular.

“Myvi merupakan sasaran kerana rupanya dan ia adalah model yang digemari oleh orang ramai. Trend ini adalah hampir sama dengan Wira. Sekarang Myvi ada banyak di atas jalan (dan ia mungkin akan menjadi sasaran apabila produksinya tamat,” katanya.

Menurutnya lagi kebanyakkan kenderaan yang dicuri di Malaysia akan dijual kembali dalam pasaran tempatan. Malah dengan masalah kekurangan alat ganti ketika musim pandemik Covid-19, masalah ini menjadi semakin teruk.

Proton Wira kereta paling banyak dicuri 11-tahun berturut-turut; Yamaha 135 LC juga sasaran popular

Untuk kecurian motosikal pula, data menunjukkn secara purata sebuah Yamaha 135 LC dicuri setiap hari, menjadikan ia sebagai model paling banyak dicuri untuk tahun 2021. Ia diikuti oleh Yamaha Y15ZR dengan 186 kes dilaporkan, diikuti Honda C100 dengan laporan 151 kes.

Mas Tina menyatakan untuk motosikal adalah agak kontra berbanding kereta kerana pencuri lebih berminat untuk mencuri model-model baharu. Motosikal-motosikal yang dicuri ini pula lazimnya akan ‘dibaraikan’ dan kemudian dijual sebagai alat ganti.

“Mereka juga jual Yamaha 125Z pada harga RM1,500, Yamaha 135 LC pada harga RM500, serta Honda EX5 dan Honda Wave pada harga RM300 sebuah.

Proton Wira kereta paling banyak dicuri 11-tahun berturut-turut; Yamaha 135 LC juga sasaran popular

“Pelanggan yang bersetuju dengan harga ditawarkan akan membayar deposit ke dalam akaun milik sindiket sebelum kenderaan atau komponen yang dicuri itu dihantar kepada mereka menerusi servis parcel berdaftar,” kata Mas Tina.

Menurutnya lagi agak sukar untuk pihak berkuasa menangkap mereka yang terlibat dengan sindiket-sindiket berkenaan kerana ia melibatkan pelbagai kumpulan.

“Mereka ada orang berlainan yang mencuri dan kumpulan lain yang membawanya ke Thailand. Orang lain akan menjualnya,” tambahnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required