Benarkan sebahagian badan anak keluar dari sunroof, denda RM500 dan penjara 3 bulan menanti anda!

Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sedang mengesan pemandu Proton X70 berwarna merah yang didapati mengabaikan keselamatan seorang kanak-kanak yang mengeluarkan sebahagian badannya menerusi bumbung suria atau sunroof kenderaannya seperti mana yang disiarkan menerusi video yang tular semalam.

Menerusi entri oleh @nabilahroslan menerusi Twitter, X70 terbabit yang dipandu di lorong laju di Lebuhraya NKVE dari arah Subang Jaya ke Bukit Lanjan jelas menunjukkan kanak-kanak lelaki terbabit mengeluarkan sebahagian badannya dari sunroof seakan menikmati ‘angin menderu’ sepanjang perjalanan terbabit, turut menerima kecaman ramai netizen serta perhatian pihak PDRM sendiri.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Ketua Polis daerah petaling Jaya, ACP Mohamad Fakharudin Abdul Hamid, untuk kesalahan terbabit mengikut Seksyen 336 Kanun Keseksaan , segala perbuatan cuai sehingga membahayakan nyawa manusia, atau keselamatan orang lain boleh dihukum penjara tidak melebihi tiga bulan ataua denda tidak lebuh RM500 atau kedua-duanya.

“Pemandu kereta yang terlibat atau mana-mana saksi yang melihat kejadian tersebut diminta tampil membuat laporan polis dan membantu siasatan dengan balai polis berhampiran atau berhubung terus dengan Penolong Pegawai Penyiasat Trafik Sarjan Mejar Mohd Yusof Hamzah di talian 01123065984,” kata ACP Mohamad Fakhrudin.

Sehingga artikel ini ditulis pada jam 10 pagi, masih tiada perkembangan lanjut mengenai kes ini, diharap pemandu SUV berkenaan tampil menyerah diri di balai polis untuk siasatan lanjut. Apa pun kena ingat, jangan kerana untuk berseronok maka risiko dan bahaya diketepikan. Jadilah seorang pemandu dan orang dewasa yang lebih bertanggungjawab. Malang tidak berbau, maka jangan mengundang risiko.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required