Perodua sasar jualan 314k unit bagi 2023 — 45% perkongsian pasaran, RM10b untuk pembekal lokal

Perodua sasar jualan 314k unit bagi 2023 — 45% perkongsian pasaran, RM10b untuk pembekal lokal

Bagi tahun 2023, Perodua mensasarkan jumlah jualannya kepada 314,000 unit kenderaan,sementara jumlah pengeluarannya pula sebanyak 330,000 unit. Menurut syarikat itu, angka ini boleh dicapai dengan mengambil kira tempahan tertunggak daripada tahun lalu yang melibatkan tempoh pembelian dengan sifar cukai SST sebelum ini. Setakat ini, lebih separuh daripada tempahan yang diterima tahun lalu masih belum diserahkan kepada pelanggan.

Sasaran yang dinyatakan itu masing-masing lebih tinggi sebanyak 14.2% dan 11.3% berbanding prestasi jualan dan pengeluaran Perodua pada tahun 2022, yang masing-masing mencatatkan angka 289,054 unit dan 282,019 unit. Perkara ini dikongsikan oleh Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Sri Zainal Abidin Ahmad dalam satu taklimat media hari ini di Kuala Lumpur.

Dengan sasaran yang ditetapkan ini, Perodua juga menjangka akan mampu meningkatkan perkongsian pasarannya dari 39.1% pada tahun lalu kepada 44.5% untuk tahun 2023 — naik sebanyak 5.4%, dan berdasarkan jumlah keseluruhan industri (TIV) sebanyak 705,000 unit yang disasarkan.

Dengan sasaran dan pertumbuhan pengeluaran itu, Perodua juga telah memperuntukkan sebanyak RM10 bilion untuk membeli alat ganti atau komponen berkaitan daripada pembekal tempatan. “Komitmen pembelian ini dijangka akan menggalakkan lagi ekosistem automotif Malaysia untuk menambah baik keupayaan pengeluaran dan standard kualitinya,” ujar beliau.

Selain itu, RM1.15 bilion juga telah diperuntukkan untuk menambahbaik oeprasi keseluruhan kumpulannya. Ini termasuklah hal-hal berkaitan perluasan rangkaian operasi sedia ada, sebagai contoh untuk meluaskan lagi perniagaan kenderaan terpakainya (POV).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required