Bajet 2023: Kerajaan serap bayaran ujian lesen B2 motosikal dan PSV teksi, bas dan e-hailing

Bajet 2023: Kerajaan serap bayaran ujian lesen B2 motosikal dan PSV teksi, bas dan e-hailing

Sekarang ini perdana menteri, yang juga menteri kewangan sedang membentangkan Bajet 2023 yang dikemaskini di parlimen. Seperti biasa, kami akan memberi perhatian kepada hal-hal berkaitan automotif dan pengangkutan yang terangkum di dalamnya.

Sama seperti Bajet yang dibentangkan Oktober tahun lalu, Anwar sekali lagi mengumumkan bahawa bayaran ujian lesen untuk B2 motosikal, bas serta e-hailing akan diserap oleh kerajaan. Ini adalah sesuatu yang baik bagi mereka yang baru mahu mendapatkan lesen motosikal (bawah 250 cc) serta PSV.

Berdasarkan tinjauan, bayaran ujian lesen B2 sekarang ditetapkan pada RM17 untuk Bahagian 1 dan RM20 untuk Bahagian 2 (termasuk dengan sewa motosikal dan penggunaan litar ujian). Secara keseluruhan, kebanyakan sekolah memandu meletakkan harga antara RM500 antara RM800 untuk mengambil ujian motosikal B2, dengan ia termasuk penggunaan litar, sesi latihan serta sewa motosikal.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required