Bajet 2023 – ujian lesen motosikal B2 percuma, skim pembiayaan TEKUN Belia Mobilepreneur diteruskan

Bajet 2023 – ujian lesen motosikal B2 percuma, skim pembiayaan TEKUN Belia Mobilepreneur diteruskan

Semasa pembentangan Bajet 2023 yang dibuat oleh Menteri Kewangan, Datuk Seri Tengku Zafrul Abdul Aziz sebentar tadi, beliau mengumumkan bahawa “kerajaan bersetuju untuk menanggung bayaran ujian memandu untuk lesen motosikal B2.”

Perkara ini terletak di dalam fokus keempat keseluruhan Bajet 2023, yang memberi tumpuan kepada golongan belia, dan dibuat bagi membantu kumpulan B40 khususnya belia menjana pendapatan melalui perkhidmatan yang berkaitan dengan motosikal seperti penghantaran makanan.

Seperti yang boleh anda lihat dalam kenyataan yang dikeluarkan, bayaran yang ditanggung hanya adalah untuk ujian lesen B2 (motosikal tidak melebihi 250 cc) sahaja, dan ini bermaksud kos lain seperti kelas dan pendaftaran perlu dibayar sendiri oleh pemohon. Ia adalah berbeza berbanding program myPSV, di mana “kerajaan bersetuju untuk menanggung bayaran bagi mendapatkan lesen teksi, bas dan e-hailing.”

Berkenaan khidmat penghantaran bermotosikal, skim TEKUN Belia Mobilepreneur diteruskan lagi dengan kos RM10 juta. Melihat kepada perincian skim sama sebelum ini, ia melibatkan pembiayaan sehingga RM10,00 bagi setiap permohonan, dengan kadar faedah empat peratus setiap tahun dan tempoh bayaran balik antara satu hingga tiga tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

 

Add a comment

required

required