Mazda CX-5 hampir dihanyut ke laut ketika pemiliknya menyusuri Pantai Temalah, Tanjung Sedili, Johor

Mazda CX-5 hampir dihanyut ke laut ketika pemiliknya menyusuri Pantai Temalah, Tanjung Sedili, Johor

Polis Kuala Sedili, Kota Tinggi, Johor mengesahkan terdapat sebuah Mazda CX-5 hampir ditenggelami air dan nyaris dihanyutkan dalam laut sewaktu pemandu dan dua lagi penumpangnya bersiar dan menyusuri pantai di Pantai Temalah di daerah berkenaan semalam.

Dalam kejadiaan berkenaan, ia berpunca dari air laut yang ketika itu sedang pasang dan mangsa terlibat tidak menyedari kejadian air pasang ini dan mangsa juga terlalu asyik serta kurang berpengalaman tentang keadaan laut.

Selepas menerima laporan mengenai kejadian ini, Ketua Polis Kuala Sedili SM Saidon Hadzri Hj Abu Hassan bersama anggotanya dan dibantu oleh penduduk kampung Tanjung Sedili bergegas ke lokasi kejadian.

“Tindakan dan usaha telah dijalankan bagi menggelak kenderaan tersebut dari terus ditenggelami air dan dihanyutkan ke dalam laut. Kenderaan yang terlibat telah berjaya ditarik keluar dengan menggunakan kenderaan 4X4 ke atas darat di kawasan pantai tersebut. Semua mangsa yang terlibat tidak mengalami sebarang kecederaan dan dalam keadaan selamat.

“Laporan polis mengenai kejadian ini telah dibuat oleh pemilik kenderaan berkenaan di Balai Polis Kuala Sedili,” kata kenyataan yang dikeluarkan.

Mazda CX-5 hampir dihanyut ke laut ketika pemiliknya menyusuri Pantai Temalah, Tanjung Sedili, Johor

Dalam pada masa yang sama, pihak polis menasihati orang ramai yang datang berkunjung untuk beridah secara persendirian, berkeluarga atau berkumpulan di kawasan pantai yang terdapat di kawasan Tanjung Sedili, agar sentiasa mengambil langkah-langkah yang perlu untuk menjaga keselamatan semasa berada di kawasan pantai dan sentiasa berwaspada bagi menggelak kejadian yang tidak diingini daripada berlaku hingga menyebabkan kehilangan nyawa dan harta benda.

Bersiar-siar di tepi pantai memang menyeronokkan, namun tindakan memandu dengan keadaan kenderaan yang tidak bersesuaian mungkin mampu mengundang masalah. Keadaan pasir pantai yang bila-bila saja boleh mendap, waktu air naik, keadaan tayar yang tidak bersesuaian dan sebagainya mungkin boleh menyebabkan kenderaan anda terperangkap sebegini.

Jika kenderaan AWD tetapi tidak menggunakan mod AWD juga boleh menyebabkan kenderaan ‘terperangkap’ dengan keadaan pasir pantai yang lembik dan jerlus. Kadang kelihatan permukaan pantai yang nampak ‘keras’, dan anda fikirkan di situ selamat untuk meletakkan kenderaan. Namun apabila ombak makin menghempas pantai, ia boleh membuatkan pasir pantai menjadi lembik.

Semakin berat kenderaan anda, semakin banyak peluangnya untuk ‘tenggelam’ di pantai. Jika kenderaan anda membawa bebanan yang berat, ia boleh memberikan tekanan yang tinggi terhadap tayar. Atau pun air laut boleh termasuk dalam kenderaan termasuk di bahagian ekzos. Air laut yang bersifat masin boleh membuatkan komponen atau badan kenderaan anda lebih cepat berkarat sekiranya tidak dicuci secara betul.

Apabila kenderaan anda terperangkap di pantai, jika anda terus berusaha untuk memandu dengan memaksa tayar untuk bergerak, sebenarnya ia akan lebih memburukkan keadaan. Tayar hanya berpusing keras tetapi tidak dapat mengerakkan kenderaan anda.Tayar akan menjadi lebih terperesok ke dalam pasir dan ia akan menyulitkan lagi usaha untuk membawa kenderaan keluar ke permukaan yang selamat.

Cara yang terbaik ialah menggunakan external force untuk menarik keluar kenderaan anda. Ini termasuk dengan teknik tunda atau winch (ditarik) oleh kenderaan lain (terutamanya kenderaan 4WD atau lori) atau beberapa orang mengikut jumlah tenaga yang diperlukan.

Apa pun, berhati-hatilah ketika anda mahu menikmati keseronokan. Jangan sesekali mengabaikan keselamatan diri, orang lain dan harta benda. Kos untuk baik pulih kenderaan yang rosak akibat air laut juga bukanlah murah. Fikir-fikirkanlah sebelum berseronok.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required