MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

MRT Laluan Putrajaya telah dilancarkan secara rasmi oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam. Turut diumumkan, hingga 31 Mac nanti, pengguna tidak akan dikenakan sebarang caj untuk perkhidmatan jajaran tersebut: ia telah mula beroperasi kepada umum pada jam 3 petang semalam.

Jadi, bagaimana boleh anda manfaatkan perkhidmatan percuma ini? Rapid KL ada mengeluarkan senarai soalah lazim FAQ yang dikenali sebagai PFR15. Pengguna boleh menikmati PFR15 dengan membeli token dari mana-mana kaunter di stesen LRT, MRT, Monorail dan BRT (semuanya dikendalikan oleh Rapid KL) dan token berkenaan boleh digunakan di mana-mana stesen (masuk atau keluar) yang melibatkan MRT jajaran Putrajaya untuk perjalanan sehala.

Pengguna kad Touch n Go dan kad konsesi lain pula boleh menyentuh kad mereka untuk masuk dan keluar pintu seperti biasa. Pengguna juga boleh menikmati kadar tetap untuk semua kemudahan Park & Ride LRT/MRT sepanjang tempoh PFR15 ini. Bagaimanapun, pastikan anda menyentuh kad di Park & Ride berkenaan dengan kad yang sama anda gunakan untuk tren. Bas perantara MRT Laluan Putrajaya (PYL) juga percuma hingga 31 Mac nanti, dan terbuka untuk semua sama ada warga negara atau warga asing.

Namun, memandangkan PYL merupakan sebahagian daripada rangakain Rapid KL dan bukan jajaran berasingan, pasti ada banyak pertanyaan yang bermain difikiran. Misalnya, bagaimana jika anda sentuh kad di jajaran lain dan keluar di stesen PYL, atau sebaliknya?

MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

Menurut Rapid KL, asalkan perjalanan tren anda melibatkan stesen PYL atau stesen pertukaran, ia akan jadi percuma. Stesen perantara yang terlibat ialah Kwasa Damansara, Kampung Selamat, Sungai Buloh, Titiwangsa, Tun Razak Exchange (TRX), Chan Sow Lin dan Sungai Besi.

Sebagai contoh, sekiranya anda sentuh kad di MRT Pusat Bandar Damansara (MRT jajaran Kajang) dan menuju TRX untuk bertukar ke tren PYL, anda boleh sentuh keluar di mana-mana stesen PYL dan itu percuma. Begitu juga bagi pengguna LRT, Monorail dan BRT.

Bagaimanapun, anda perlu sentuh keluar di stesen PYL sebelum kembali ke tempat anda datang. Katakan destinasinya Putrajaya Sentral. Sebaik sahaja anda tiba di sana, sentuh keluar dan sentuh masuk sekali lagi — jika anda hanya duduk di dalam tren dan tunggu ia bergerak semula, atau sekadar meninjau platformnya, anda tidak akan diberikan perjalanan percuma itu.

Untuk rekod, MRT Laluan Putrajaya adalah sepanjang 57.7 km dengan 36 stesen. Ia bermula dari Kwasa Damansara (bandar baru bersebelahan Kota Damansara dan Sungai Buloh), yang mana telah mula beroperasi sejak Disember 2016 sebagai sebahagian daripada MRT Laluan Kajang, dan berakhir di Putrajaya Sentral.

MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

Pelancaran semalam pula melibatkan jajaran sepenuhnya dengan pembukaan seksyen Fasa 2 sepanjang 38.7 km. Fasa 1 adalah dari Kwasa Damansara ke Kampung Batu telah pun beroperasi sejak Jun 2022, tetapi ia terhad untuk kawasan sekitar Kepong/Jinjang dan Bandar Sri Damansara yang tidak boleh meneruskan perjalanan ke pusat bandar KL dengan laluan berkenaan.

Dengan jajaran sepanjang 57.7 km ini, 44.2 km melibatkan laluan beraras tinggi, dengan 13.5 km pula laluan bawah tanah. Ada sebanyak sembilan stesen bawah tanah, dan ia adalah dari Sentul Barat (sepanjang Jalan Ipoh) ke Chan Sow Lin. Dua stesen ini di antaranya melibatkan laluan Titiwangsa (hab rel/bas besar, Rapid KL menyatakan ia adalah KL Sentral Kedua), Hospital Kuala Lumpur, Raja Uda (antara Jalan Tun Razak-Kg Baru), Ampang Park, Persiaran KLCC, Conlay dan Tun Razak Exchange (TRX).

Terdapat sebanyak 10 stesen pertukaran/sambungan di antara laluan Putrajaya ini dengan setiap satunya melibatkan laluan tren sedia ada di Lembah Klang, dari Monorel hingga ke ERL. Sebagai permulaan, MRT Laluan Putrajaya dan MRT Laluan Kajang bertemu di Kwasa Damansara dan TRX di ibu kota.

Ini bermakna, mereka yang berada di bahagian selatan boleh ke PJ/Damansara boleh menaiki MRT Laluan Putrajaya ke TRX dan bertukar ke MRT Laluan Kajang. Dari situ, ia tidak mengambil masa yang lama untuk ke 1 Utama, sebagai contoh.

MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

Contoh berikutnya: bagi yang tinggal berhampiran Pusat Bandar Damansara (Laluan Kajang) pula boleh menggunakan Laluan Putrajaya di TRX dan menuju ke Putrajaya. Ini hanya sekadar contoh untuk memberikan gambaran yang lebih jelas berkaitan sambungan laluan sedia ada bagi MRT.

Lain-lain stesen pertukaran adalah di Titiwangsa (KL Monorail, LRT Ampang/Sri Petaling), Chan Sow Lin (LRT Ampang/Sri Petaling) dan Sungai Besi (LRT Sri Petaling). Ampang Park (LRT Kelana Jaya Line) pula merupakan stesen sambungan dan bukan stesen pertukaran. Perbezaan ini membolehkan anda menukar laluan di stesen sambungan, tetapi perlu sentuh keluar dan masuk sekali lagi. Tetapi anda tidak perlu untuk sentuh keluar sekiranya anda menukar tren di stesen pertukaran.

Satu lagi stesen sambungan yang berada dalam laluan tetapi tidak dikendalikan oleh Rapid KL, melibatkan perkhidmatan KTM Komuter. Ia melibatkan stesen KTM Sungai Buloh dan Sri Damansara Timur dalam jajaran yang sama (KTM Komuter Laluan Tg Malim-Port Klang), Kampung Batu (KTM Komuter Laluan Batu Caves – Pulau Sebang) dan Putrajaya Sentral (KLIA Transit).

MRT Laluan Putrajaya percuma hingga 31 Mac — apa yang perlu anda tahu; soalan lazim, terma & syarat

Untuk ke stesen MRT juga perjalanan yang penting, dan ada 31 bas perantara disediakan, meliputi jarak perjalanan 350 km. Tambang sekitar RM1 hingga RM2.40 (tanpa tunai sahaja) dan pemegang kad konsesi akan dib berikan potongan 50%.

Jika tidak mahu menaiki bas, pilihan lain adalah terdapatnya 17 stesen dengan kemudahan Park & Ride, dengan keseluruhannya ada 6,416 ruang parkir. Caj yang dikenakan ialah RM4.30 sekali masuk, sehari. Untuk menikmati kadar ini, anda perlu menggunakan kad Touch n Go yang sama untuk sentuh masuk-keluar di MRT, dan untuk membezakan anda dengan mereka yang bukan pengguna MRT (yang tidak berikan kelebihan berkenaan). Motosikal pula dikenakan caj RM1.10 sehari.

Ikuti juga pengalaman penuh kami menggunakan perkhidmatan MRT Putrajaya ini untuk pengetahuan lanjut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required