Subaru Forester facelift 2023 dilancarkan di Malaysia – 4 varian, 2.0L NA, EyeSight 4.0; RM175,300-RM195,500

Subaru Forester facelift 2023 dilancarkan di Malaysia – 4 varian, 2.0L NA, EyeSight 4.0; RM175,300-RM195,500

Pada 7 April lalu, kami melaporkan Subaru Forester facelift telah pun memasuki pasaran Malaysia. Dan hampir sebulan tempahannya dibuka, petang ini pengedarnya di Malaysia, TC Subaru, telah melancarkannya secara rasmi.

Barisan Forester facelift 2023 yang merupakan unit import sepenuhnya (CBU) ini menawarkan empat varian dengan harga RM173,500 untuk 2.0i-L EyeSight, RM179,500 bagi 2.0i-L GT Lite Edition EyeSight, RM183,500 untuk 2.0i-S EyeSight dan 2.0i-S GT Edition EyeSight berharga RM195,500. Kesemuanya adalah harga atas jalan tanpa insurans.

Ini merupakan generasi kelima bagi Forester dengan model kitaran-pertengahan yang masih mengekalkan bahagian mekanikalnya, seperti model terdahulu. Iaitu enjin 2.0 liter naturally-aspirated empat-silinder boxer dengan hamburan kuasa 156 PS pada 6,000 rpm dan tork 196 Nm pada 4,000 rpm.

Unit FB20 ini digandingkan dengan Lineartronic CVT bersama mod manual tujuh-kelajuan (dan pedal penukar gear di belakang stereng) dan sistem Subaru symmetrical AWD, yang membuatkan Forester ini lebih mantap berbanding SUV urban yang lain.

Dua model tertinggi 2.0i-S EyeSight dan 2.0i-S GT Edition EyeSight menampilkan Dual Function X-Mode, sementara dua varian bawahnya hanya diberikan X-Mode. Selain itu, kesemuanya diberikan kawalan mendaki bukit dan penvektoran tork aktif, serta SI-Drive yang menawarkan mod pemanduaan Intelligent dan Sport. Pecutan 0-100 km/j boleh dicapai dalam 10.3 saat dan kelajuan maksimum mencecah 193 km/j.

Untuk menampakkan kelainan pada model facelift ini, ia telah diberikan semakan semula yang agak minimal untuk bahagian hadapannya, termasuk menampilkan lampu utama projektor LED dengan auto-leveliser yang kini berbentuk lebih tajam, dengan kluster baharu bersama lampu nyalaan siang LED.

Subaru Forester facelift 2023 dilancarkan di Malaysia – 4 varian, 2.0L NA, EyeSight 4.0; RM175,300-RM195,500

Setiap kluster menampilkan elemen menghala ke gril kemasan hitam berkilat yang lebih menonjol, dan mempunyai sisipan baharu di antara bentuk haksagon. Kini ‘wings’ krom untuk logonya lebih minimal, hanya menampilkan dua garisan kecil. Hanya varian 2.0i-S EyeSight dan 2.0i-S GT Edition EyeSight menerima lampu kabus hadapan LED.

Melengkapkan lagi gayanya, bahagian bampar juga telah diprofilkan semula. Ia turut menampilkan seksyen ‘timbul’ di bawah lampu utama untuk efek 3D, dan sekeliling lampu kabusnya kini mempunyai serlahan tiga garisan krom. Manakala roda aloi metalik gelap bersaiz 17-inci dengan tayar profil 225/60 R17 diberikan untuk 2.0i-L EyeSight dan 2.0i-L GT Lite Edition EyeSight. Untuk varian 2.0i-S EyeSight dan 2.0i-S GT Edition EyeSight diberikan roda aloi metalik gelap yang lebih besar bersaiz 18-inci dibaluti tayar Bridgestone Dueler 225/55 R18.

Untuk kedua-dua varian GT Edition pula, ia diberikan tambahan ciri yang lebih menyerlahkan lagi imej sporty termasuk lip extension pada bahagian bampar hadapan dan belakang, skirt sisi, dan spoiler bumbung. Dan ciri pilihan roda aloi bespoke diberikan hanya untuk GT Lite.

Tiada perubahan yang dilakukan pada bahagian belakang SUV ini. Untuk versi GT Edition, ia masih diberikan ciri kelengkapan termasuk kepingan hitam diletakkan di atas reflektor. Sama seperti hadapan, bahagian bawahnya dibaluti kepingan kemasan perak untuk paip ekzos tunggal.

Untuk bahagian dalamnya pula, Forester versi GT Edition diberikan tempat duduk balutan kulit dengan paten quilted di tengah dan kemasan kelabu di tepi. Manakala varian bukan GT Edition diberikan tempat duduk material kulit. Malahan roda stereng dan tombol gear juga dibaluti balutan kulit.

Kesemua varian menerima skrin sesentuh HD 8.0-inci dengan Apple CarPlay, Android Auto dan Bluetooth, tempat duduk hadapan lapan-larasan kuasa, kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, pendingin hawa auto dwi-zon, paparan pandangan sekeliling 360-darjah, brek parkir elektronik dengan penahan auto dan tailgate kuasa dengan fungsi memori.

Barisan Forester facelift 2023 ini turut menerima tiga ciri baharu bagi fungsi EyeSight 4.0 yang merangkumi Innovative Stereo Camera, Adaptive Cruise Control dengan Lane Centering Function, dan Lane Departure Warning & Prevention. Manakala em>Pre-Collision Braking sedia ada telah dipertingkatkan dan ciri yang masih dikekalkan termasuk Lane Sway Warning, Lead Vehicle Start Alert dan Pre-Collision Throttle Management.

Walau bagaimana pun, hanya varian 2.0i-S EyeSight yang dilengkapi ciri tambahan Autonomous Emergency Steering (AES). Manakala ciri keselamatan lain yang masih dikekalkan untuk kesemua varian termasuklah tujuh beg udara, ABS dengan EBD, Penvektoran Tork Aktif, brek parkir elektronik, dan Berhenti Kecemasan.

SUV ini juga diberikan tiga pilihan warna baharu iaitu Magnetite Grey Metallic, Cascade Green Silica dan Brilliant Bronze Metallic. Dan turut mengekalkan warna sedia ada termasuk Crystal White Pearl, Horizon Blue Pearl, Ice Silver Metallic dan Crystal Black Silica. Setiap pembelian Forester 2023 ini turut didatangkan dengan waranti lima-tahun/100,000 km (mana yang tiba terlebih dahulu).

GALERI: Subaru Forester 2.0 i-S Eyesight GT Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required