Subaru Forester facelift 2023 kini di M’sia — tempahan dibuka; SUV 2.0L CVT, Eyesight GT Edition, RM196k

Subaru Forester <em>facelift</em> 2023 kini di M’sia — tempahan dibuka; SUV 2.0L CVT,  Eyesight GT Edition, RM196k

Dalam diam-diam Subaru Forester facelift telah pun memasuki pasaran Malaysia, dan kini mula dibuka untuk tempahan. Unit yang anda lihat ini dirakam di bilik pameran TC Subaru di PJ.

Model kitaran-pertengahan yang diberikan suntikan lebih segar untuk Forester generasi kelima ini pertama kali didedahkan pada Jun 2021. Ia diberikan semakan semula untuk bahagian hadapannya, termasuk diberikan lampu utama projektor LED yang kini berbentuk lebih tajam, bersama kluster baharu bersama lampu nyalaan siang LED.

Setiap kluster menampilkan elemen menghala ke gril kemasan hitam berkilat yang lebih menonjol, dan mempunyai sisipan baharu di antara bentuk haksagon. Kini ‘wings’ krom untuk logonya lebih minimal, hanya menampilkan dua garisan kecil.

Subaru Forester <em>facelift</em> 2023 kini di M’sia — tempahan dibuka; SUV 2.0L CVT,  Eyesight GT Edition, RM196k

Menambahkan lagi gayanya, bahagian bampar juga telah diprofilkan semula. Ia turut menampilkan seksyen ‘timbul’ di bawah lampu utama untuk efek 3D, dan sekeliling lampu kabusnya kini mempunyai serlahan tiga garisan krom. GT Edition ini juga menerima kemasan hitam untuk menimbulkan kesan bampar yang nampak lebih menonjol.

Bahagian belakang pula tiada perubahan, begitu juga dengan ciri kelengkapan bagi GT Edition, hanya kepingan hitam diletakkan di atas reflektor. Sama seperti hadapan, bahagian bawahnya dibaluti kepingan kemasan perak untuk paip ekzos tunggal. GT Edition juga diberikan roda dua-tona 18-inci dibaluti tayar Bridgestone Dueler 225/55.

Untuk bahagian dalamnya pula, GT Edition diberikan tempat duduk balutan kulit dengan paten quilted di tengah dan kemasan kelabu di tepi.

Klik untuk besarkan risalah spesifikasi

Bagi ciri kelengkapan lain, GT Edition ini menerima skrin sesentuh 8.0-inci dengan Apple CarPlay, Android Auto dan Bluetooth, tempat duduk hadapan lapan-larasan kuasa, kemasukan tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, pendingin hawa auto dwi-zone, paparan pandangan sekeliling 360-darjah, brek parkir elektronik dengan penahan auto dan tailgate kuasa dengan fungsi memori. Pek Subaru Eyesight ADAS juga diberikan termasuk tujuh beg udara.

Tiada perubahan dilakukan untuk bahagian mekanikalnya, ia masih mengekalkan enjin 2.0 liter naturally-aspirated empat-boxer dengan hamburan kuasa 156 PS pada 6,000 rpm dan tork 196 Nm pada 4,000 rpm. Unit FB20 ini digandingkan dengan Lineartronic CVT bersama mod manual tujuh-kelajuan (dan pedal penukar gear di belakang stereng) dan sistem Subaru symmetrical AWD system, yang membuatkan Forester ini lebih mantap berbanding SUV urban yang lain.

Ia juga diberikan beberapa mod pemanduan, termasuk X-Mode dengan mod Snow dan Dirt, bersama kawalan mendaki bukit dan penvektoran tork aktif, serta SI-Drive yang menawarkan mod pemanduaan Intelligent dan Sport. Pecutan 0-100 km/j boleh dicapai dalam 10.3 saat dan kelajuan maksimum mencecah 193 km/j.

Subaru Forester 2.0 i-S Eyesight GT Edition ini ditawarkan pada harga atas jalan RM196, 288 tanpa insuran, dan kini dibuka untuk tempahan.

GALERI: Subaru Forester facelift 2023, Eyesight GT Edition

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required