Persimpangan Sri Petaling di Lebuhraya SUKE bakal dibuka – Ulu Kelang-Sri Petaling hanya 20 minit

Persimpangan Sri Petaling di Lebuhraya SUKE bakal dibuka – Ulu Kelang-Sri Petaling hanya 20 minit

Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (PROLINTAS) selaku pengendali Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) mengumumkan bahawa Persimpangan Sri Petaling di lebuhraya berkenaan bakal dibuka untuk kegunaan trafik tidak lama lagi.

PROLINTAS berkata, menerusi Persimpangan Sri Petaling yang berada dalam fasa kedua Lehuhraya SUKE, perjalanan antara Ulu Kelang-Sri Petaling hanya mengambil masa sekitar 20 minit sahaja. “Persimpangan ini juga bakal menghubungkan anda dengan enam lebuhraya lain yang menghala ke selatan pusat bandar,” kata PROLINTAS tanpa memaklumkan tarikh sebenar pmbukaan persimpangan terbabit.

Lebuhraya SUKE mula dibuka pada 16 September 2022 yang membabitkan Fasa 1 iaitu laluan bermula di persimpangan Cheras-Kajang sehingga ke Hulu Klang dengan laluan utama sepanjang 16.6 km dengan 11 persimpangan dan dua plaza tol iaitu Plaza Tol Bukit Teratai dan Plaza Tol Ampang.

Manakala Fasa 2 pula yang bakal dibuka tidak lama lagi ini melibatkan laluan dari Sri Petaling (di mana berakhirnya Lebuhraya Kesas, berdekatan Endah Parade) sejauh 7.8 km dengan tiga persimpangan dan satu plaza tol iaitu Plaza Tol Alam Damai.

Secara keseluruhan, Lebuhraya SUKE ini menampilkan laluan utama sepanjang 24.4 km. Tetapi jika dikira sekali dengan laluan susur keluar, panjang sebenarnya adalah berjumlah 57.7 km. Lebuhraya ini menghubungkan Sri Petaling hingga ke Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, bertindak sebagai alternatif kepada Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR), dengan 14 persimpangan secara keseluruhan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required