Sistem MLFF diharap dapat dilaksana seawal hujung 2024, KKR masih berunding dengan syarikat konsesi

Sistem MLFF diharap dapat dilaksana seawal hujung 2024,  KKR masih berunding dengan syarikat konsesi

Menteri Kerja Raya Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berharap sistem pembayaran tol Aliran Pantas Pelbagai Lorong atau Multi Lane Fast Flow (MLFF) dapat dilaksanakan seawal penghujung 2024, berbanding tahun 2025 yang dijangka sebelum ini.

Katanya, buat masa ini, kementeriannya masih dalam proses rundingan bersama syarikat konsesi lebuhraya, laporan The Edge Malaysia.

“Pelbagai lagi perkara berkaitan perlu diperhalusi, sebab ia melibatkan syarikat konsesi yang banyak serta melibatkan dari segi perundangan, segi kawal selia, persediaan membangunkan sistem itu dan teknologi yang terlibat,” katanya dalam rancangan temu bual Naratif Khas yang bertajuk OPS: Pengurusan Trafik Efisien dan Moden di Radio Televisyen Malaysia (RTM) malam tadi.

Tambah beliau, dengan adanya sistem MLFF, ia akan lebih memudahkan pengguna lebuh raya membayar kadar tol dengan menggunakan sistem tol gantri yang dilengkapi kamera pengesan.

Sistem MLFF diharap dapat dilaksana seawal hujung 2024,  KKR masih berunding dengan syarikat konsesi

Pada hujung Mac lalu, Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) mengumumkan pelaksanaan Proof of Concept bagi sistem MLFF dengan memilih Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) sebagai lokasi pertama akan menggunakan gabungan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) dan Automatic Number Plate Recognition (ANPR) selewat-lewatnya hujung Oktober ini. Manakala Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) pula akan menjadi lokasi kedua pelaksanaan POC bagi menilai sistem MLFF.

Sebelum melaksanakan MLFF, kerajaan akan mengimplementasikan sistem pembayaran tol terbuka, yang dijangka bermula pada September tahun ini.

Sebanyak 12 lebuhraya telah pun bersetuju untuk melaksanakan sistem pembayaran tol terbuka ini iaitu Lebuhraya BESRAYA, Lebuhraya Pantai Baharu (NPE), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (AKLEH) dan Lebuhraya Koridor Guthrie (GCE).

Selain itu, ia juga akan dilaksanakan di Jambatan Pulau Pinang, Lebuhraya Butterworth-Kulim, Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Lebuhraya SPRINT, Lebuhraya Shah Alam, Terowong SMART, Lebuhraya Kuala Lumpur-Putrajaya (MEX) dan Lebuhraya DUKE.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required