Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Jenama kereta elektrik dari Amerika Syarikat, Tesla bakal muncul secara rasmi di Malaysia dengan perasmian yang akan dibuat pada 20 Julai nanti. Namun nampaknya anda yang berminat untuk membeli model pertama Tesla yang akan dilancarkan di sini iaitu Model Y sudahpun boleh membuat tempahan dan harganya juga telah didedahkan di konfigurator Tesla untuk pasaran Malaysia.

Apa yang mengejutkan, Tesla Model Y menampilkan harga yang cukup kompetitif; model asas Tesla Model Y RWD dijual pada harga bermula RM199,000, diikuti Tesla Model Y Long Range AWD dijual pada harga RM246,000 dan varian tertinggi Tesla Model Y Performance AWD akan dijual pada harga RM288,000!

Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Ia sudahpun boleh ditempah dengan bayaran deposit RM1,000 (tidak boleh dikembalikan), dan penghantaran terawal akan bermula awal 2024. Menerusi konfigurator tersebut anda boleh membuat tingkat taraf dengan tambahan bayaran seperti berikut:

Warna Hitam, Perak dan Biru – RM5,000
Warna Merah dengan pelbagai lapisan – RM10,000
Dalaman berwarna Hitam/Putih – RM5,000
Rim Induction 20-inci – RM10,000
Sistem Autopilot dipertingkat – RM16,000
Pemanduan Sendiri Sepenuhnya – RM32,000

Tesla Model Y merupakan SUV kompak dengan saiz seperti BMW X3 dan Mercedes-Benz GLC. Manakala saingan terusnya dalam segmen EV adalah model seperti BMW iX3 dan juga Mercedes-Benz EQC. Buat masa sekarang Tesla masih belum mendedahkan kapasiti bateri untuk Model Y pasaran Malaysia ini, namun apa yang pasti Model Y menggunakan asas sistem elektrik 400V.

Tesla Model Y RWD – RM199,000

Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Tesla Model Y RWD dengan rim Gemini 19-inci

Ia adalah model paling mampu milik ditawarkan oleh Tesla di Malaysia, datang standard dengan rim 19-inci Gemini tetapi pembeli boleh memilih rim 20-inci Induction. Model ini hanya diberikan satu motor elektrik untuk memacu roda belakang dengan kebolehan pecutan 0-100km/j dalam masa 6.9 saat serta jarak gerak 455 km (WLTP) dengan sekali cas penuh.

Tesla Model Y Long Range AWD – RM246,000
Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Tesla Model Y Long Range AWD dengan dengan rim Induction 20-inci

Sama seperti Model Y RWD, varian ini turut hadir standard dengan rim Gemini, dan boleh dipilih dengan rim Induction. Ia diberikan dua motor elektrik masing-masing memacu roda hadapan dan belakang, membolehkan pecutan 0-100 km/j dalam masa 5.0 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 217 km/j serta menampilkan jarak gerak 533 km.

Pembeli juga boleh membeli tingkat taraf Acceleration Boost bagi mendapatkan pecutan 0-100 km/j lebih pantas iaitu 4.5 saat. Namun harga untuk tingkat taraf ini belum diumumkan, dan ia hanya boleh dibeli menerusi aplikasi selepas pembeli menerima kereta, bukan ketika membuat tempahan.

Tesla Model Y Performance AWD – RM288,000
Kereta Tesla Model Y akan dijual bermula RM199k di Malaysia – boleh ditempah dengan bayaran RM1k

Tesla Model Y Performance AWD dengan dengan rim Uberturbine 21-inci

Model paling mahal yang ditawarkan oleh Tesla Malaysia buat masa sekarang ini mampu untuk memecut dari 0-100 km/j dalam masa 3.7 saat dan mencapai kelajuan maksima 250 km/j. Jarak gerak untuk model ini adalah 514 km (WLTP), dan datang dengan perincian standard seperti rim Uberturbine 21-inci, brek prestasi, spoiler gentian karbon, pedal aloi aluminium dan suspensi lebih rendah.

Untuk bahagian dalaman, ketiga-tiga varian ini diberikan upholsteri kulit vegan (boleh di tingkat taraf kepada hitam atau putih dengan bayaran RM5,000), bumbung kaca panaromik, skrin sesentuh utama 15-inci, dua pengecas tanpa wayar dan empat port USB Type C, sistem audio premium dengan 13-pembesar suara bersama subwoofer dan dua power amp, tempat duduk hadapan larasan elektrik, pemanas pada semua tempat duduk dan roda stereng, serta penghawa dingin dengan sistem penapis HEPA dan Bioweapon Defence Mode.

Dalaman Tesla Model Y dengan upholsteri hitam (kiri) dan putih (kanan)

Tesla Model Y ini juga tampil dengan ruang but seluas 854 liter di belakang, serta ruang simpan bonet hadapan dengan kapasiti 117 liter.

Dengan dijual sendiri oleh Tesla Malaysia, sudah tentu ia dilindungi oleh waranti pengeluar yang sah. Tesla memberikan waranti standard selama empat tahun atau 80,000 km yang mana sampai dahulu. Ia juga diberikan waranti bateri dan unit pemanduan selama lapan tahun atau 160,000 km yang mana sampai dulu, dengan pengekalan minimum 70% kapasiti bateri sepanjang tempoh jaminan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required