EVx 2023: Hyundai Ioniq 6 Max AWD dipamer – varian dua motor elektrik dengan jarak gerak 519 km, 605 Nm

EVx 2023: Hyundai Ioniq 6 Max AWD dipamer – varian dua motor elektrik dengan jarak gerak 519 km, 605 Nm

Baru sahaja dilancarkan untuk pasaran Malaysia semalam, Hyundai Ioniq 6 kini dipamerkan di acara EVx 2023 di Setia City Convention Centre (SCCC), Setia Alam bermula hari ini sehingga esok. Model ini ditawarkan dalam dua varian iaitu Max RWD berharga RM289,888, dan Max AWD berharga RM319,888.

Model yang dipamerkan di EVx 2023 ini adalah dari varian Max AWD, yang menggunakan dua motor elektrik, bersama sistem pacuan semua roda, menyediakan kuasa 325 PS dan tork 605 Nm. Varian Max RWD pula menggunakan tetapan satu motor dengan pacuan roda belakang, dengan kuasa 228 PS dan tork 350 Nm.

Melihat kepada prestasi, Max RWD mampu melakukan pecutan 0-100 km/j daam masa 7.4 saat, manakala Max AWD yang lebih berkuasa boleh melakukannya dalam 5.1 saat. Kelajuan maksimum kedua-duanya adalah sama, iaitu 185 km/j. Meskipun menggunakan bateri lithium ion 77.4 kWh yang sama, jarak gerak setiap varian adalah berbeza, iaitu 614 km untuk Max RWD dan 519 km untuk Max AWD.

EVx 2023: Hyundai Ioniq 6 Max AWD dipamer – varian dua motor elektrik dengan jarak gerak 519 km, 605 Nm

Dibina atas platform E-GMP dengan sistem elektrikal 800 volt, Ioniq 6 boleh dicas menggunakan sumber kuasa sehingga DC 350 kW, dan menaikkan tahap bateri dari 10-80% dalam masa cuma 18 minit. Apabila menggunakan sumber DC 50 kW, ia akan mengambil masa 73 minit untuk naik dari 10-80%.

Dari aspek saiz, fastback ini dibuat dengan panjang 4,855 mm, lebar 1,880 mm, tinggi 1,495 mm dan jarak roda sejauh 2,950 mm. Varian Max AWD yang dipamerkan ini juga menggunakan rim 20 inci dan mempunyai ruang barangan yang lebih kecil di hadapan, iaitu 14.5 liter, berbanding 45 liter pada Max RWD. Kapasiti ruang simpanan belakang masih sama, iaitu 401 liter.

Untuk bahagian luar, kebanyakan barang pada kedua-dua varian ini kelihatan sama sahaja, tetapi Max AWD mempunyai bumbung suria, seperti yang dipamerkan di EVx 2023 ini. Model pasaran Malaysia juga tidak dilengkapi Digital Side Mirrors dan sistem sokongan Bluelink seperti model di pasaran lain.

Pada bahagian dalam, antara kelengkapan yang diberi adalah termasuk dua skrin 12.3 inci dengan sokongan Android Auto dan Apple CarPlay, sistem audio Bose, sistem pendingin hawa automatik dua zon, pengecas tanpa wayar, empat port USB Type C, lampu suasana kabin 64 warna, upholsteri kulit, paparan head-up, sistem kunci pintar dengan butang pemula, kamera pemantau sekeliling serta empat mod pemanduan.

Bagi sistem keselamatan, Ioniq 6 hadir standard dengan tujuh beg udara, bantuan mula mendaki, brek parkir elektronik, sistem pemantau tekanan angin tayar, dan juga pengingat penumpang belakang.

Sistem bantuan pemanduan Hyundai SmartSense juga diberikan dengan fungsi termasuk bantuan titik buta, bantuan kekal lorong, bantuan pengelak pelanggaran hadapan, cruise control adaptif dengan fungsi stop & go, bantuan had kelajuan manual dan pengelak pelanggaran ketika parkir.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required