Honda Accord generasi baru tidak akan masuk M’sia

Honda Accord generasi baru tidak akan masuk M’sia

Jika anda adalah seorang peminat Honda Accord, model generasi ke-10 yang dipasarkan sekarang adalah model terakhir yang boleh anda beli baru di Malaysia kerana selepas ini, ia tidak akan diganti dengan model generasi seterusnya.

Perkara ini didedahkan oleh pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif Honda Malaysia, Hironobu Yoshimura sewaktu pelancaran City facelift 2023 hari ini.

Tiada perincian lain yang diberitahu berkenaan penghentian kemasukan model baru Accord ke negara kita, tetapi sumber kami menyatakan ia adalah kerana jumlah unit yang dipasang di dalam negara tidak cukup untuk mewajarkan pengenalannya. Perkara ini bukanlah sesuatu yang mengejutkan kerana jualan dalam segmen D memang sudah diketahui semakin menjunam kerana pengguna banyak beralih kepada SUV dan segmen di bawahnya.

Buat masa sekarang, Accord generasi ke-10 ditawarkan dalam dua varian di Malaysia, iaitu 1.5 TV dan 1.5 TC-P. Kedua-dua model pemasangan tempatan (CKD) ini dipacu oleh enjin petrol empat silinder 1.5 liter VTEC Turbo yang menyediakan 201 PS pada 5,500 rpm dan tork 260 Nm dari 1,600 hingga 5,000 rpm.

Versi permulaan 1.5 TC dijual pada harga RM187,400 manakala 1.5 TC-P yang berada di atasnya dijual pada harga RM197,400 (tidak termasuk insurans). Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Accord sekarang ini memang masih dijual, tapi apabila stok habis nanti, ia tidak akan diganti dengan model generasi baru.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required