Honda Accord 2020 dilancar di M’sia – bermula RM186k, 1.5L Turbo, 201 PS/260 Nm, Honda Sensing

Honda Accord 2020 dilancar di M’sia – bermula RM186k, 1.5L Turbo, 201 PS/260 Nm, Honda Sensing

Selepas tempahannya di buka minggu lalu, Honda Malaysia telah mendedahkan kepada umum model Accord generesi ke-10 untuk pasaran tempatan, serentak dengan kemunculan rasmi Honda Civic facelift hari ini.

Ia juga kini akan ditawarkan dengan hanya satu pilihan enjin, tetapi hadir dalam dua varian iaitu 1.5 TC dan 1.5 TC-P. Ia dijual pada harga atas jalan tanpa insuran bermula RM185,900 untuk model asas, dan RM195,900 untuk versi tertinggi TC-P. Empat warna ditawarkan untuk model generasi baharu ini iaitu Crystal Black Pearl, Silver Metallic Lunar, Metallic Steel Modern dan Platinum White Pearl.

Model generasi baharu ini ditawarkan dengan enjin 1.5 liter VTEC Turbo empat-silinder yang pada asasnya sama seperti pada Civic dan juga CR-V. Walau bagaimanapun, Accord pasaran Malaysia ini menerima talaan kuasa yang lebih besar iaitu 201 PS dan tork maksima 260 Nm.

Ini bermaksud, ia bukan sahaja lebih berkuasa dari Civic (173 PS/174 Nm), malah turut menjana lebih kuasa dari CR-V dan Accord pasaran lain di Asia Tenggara (193 PS/243 Nm) dengan lebihan 11 PS dan 17 Nm. Kuasa yang dihasilkan ini dipindahkan ke roda hadapan menerusi kotak gear CVT automatik Earth Dreams. Padanan ini membolehkan Accord menerima pengiktirafan sebagai kenderaan cekap tenaga (EEV) di Malaysia.

Honda Accord 2020 dilancar di M’sia – bermula RM186k, 1.5L Turbo, 201 PS/260 Nm, Honda Sensing

Bagi anda yang tertanya-tanya berkenaan saiz, ia dihasilkan dengan dimensi 4,920 mm panjang, 1,860 mm lebar, 1,451 mm tinggi dan jarak roda 2,830 mm. Ini bermakna ia 10 mm lebih pendek, tetapi 10 mm lebih rendah dan lebih lebar membolehkan pusat gravitinya juga 10 mm lebih rendah dari sebelum ini. Jarak roda yang 55 mm lebih jauh pula membolehkan penumpang belakang menerima ruang kaki 48 mm lebih besar.

Kedua-dua varian pasaran Malaysia ini hadir standard dengan lampu hadapan dan belakang LED-penuh, tip ekzos berkembar dengan kemasan krom, sistem kunci pintar dengan fungsi penghidup enjin kawalan jauh dan sistem pengunci automatik walk away.

Pada bahagian dalaman, kedua-duanya hadir dengan paparan meter dengan skrin TFT 7-inci, butang penghidup enjin, upholsteri kulit hitam bersama tempat duduk pemandu larasan elektrik lapan-hala dengan fungsi memori, tempat duduk penumpang hadapan larasan elektrik empat-hala dengan suis bahu, pengecas telefon pintar tanpa wayar, pedal penukar gear dan pendingin hawa automatik dua-zon

Sistem infotainmen untuk kedua-dua varian juga adalah sama, terdiri dari skrin Advanced Display Audio 8-inci dengan hubungan Apple CarPlay dan Android Auto, serta 10-pembesar suara dengan subwoofer.

Bagi sistem keselamatan pula, semua varian Accord dilengkapi enam beg udara, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), ABS, EBD dan Isyarat Berhenti Kecemasan (ESS), Bantuan Mula Mendaki (HSA) dan penderia parkir hadapan/belakang bersama kamera parkir pelbagai sudut, brek parkir elektrik dengan fungsi Brake Hold serta Pemantau Tumpuan Pemandu.

Bagi model 1.5 TC-P, Accord diberikan pakej lengkap sistem bantuan pemanduan Honda Sensing yang terdiri dari sistem seperti cruise control adaptif, Low Speed Follow (LSF), Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB).

Model tertinggi ini juga diberikan tambahan sistem parkir separa-automatik Smart Parking Assist dengan Brake Assist di belakang, pemantau lintasan trafik belakang, kamera pemantau 360-darjah dan juga kamera Honda LaneWatch.

GALERI: Honda Accord 1.5 TC-P 2020

GALERI: Gambar rasmi Honda Accord 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required