Aplikasi MYJalan terima 1,000 aduan sejak dilancarkan

Aplikasi MYJalan terima 1,000 aduan sejak dilancarkan

Sejak dilancarkan pada 24 Ogos lalu, Kementerian Kerja Raya (KKR) telah menerima sebanyak 1,000 aduan menerusi aplikasi MYJalan. Menurut Timbalan Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad, aplikasi aduan berkaitan kerosakan jalan raya itu mendapat sambutan menggalakkan daripada orang ramai, namun sebahagian besar aduan terbabit bukan membabitkan jalan milik atau di bawah penyelenggaraan KKR, laporan Bernama.

“KKR tetap membantu menyalurkan aduan terbabit ke pemilik jalan seperti pihak berkuasa tempatan (PBT), negeri dan jalan kampung (Jalan Perhubungan Desa yang dibina di bawah Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah),” katanya.

Tambah beliau, tidak dinafikan ramai yang menuding jari kepada JKR apabila berlaku kerosakan jalan raya seperti kontraktor menebuk jalan bagi membaiki kerosakan paip, sedangkan ia berlaku bukan di jalan milik atau di bawah selenggaraan JKR.

“Jadi saya minta pihak terbabit segera membaiki jalan tersebut agar tidak menyusahkan atau membahayakan pengguna jalan raya,” katanya.

Aplikasi MYJalan yang diperkenalkan sempena dengan pelancaran kempen MYJalan merupakan sistem aduan bagi menggalakkan orang ramai menyalurkan maklumat mengenai kerosakan jalan raya. Aplikasi ini boleh dimuat turun secara percuma menerusi Google Play, App Store dan Huawei AppGallery.

Bagi memastikan aduan yang dihantar dapat diproses untuk tindakan selanjutnya dengan segera, pengguna perlu mengemukakan aduan dengan menyatakan maklumat peribadi yang sah, e-mel yang betul dan tidak menggunakan nama samaran. Pengguna juga perlu menghantar lokasi aduan yang tepat dan jatuhkan pin pada peta (Pinned map) mengikut lokasi aduan yang sebenar serta lampirkan foto yang jelas.

Menurut KKR, dengan adanya maklumat yang lengkap dan informasi yang jelas, ia dapat membantu pihaknya memproses aduan dengan segera untuk tindakan selanjutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required