Pusat Cat dan Badan myTukar akan cat semula kereta anda dengan teknik halus oleh pakar dari Jepun

Sejak beberapa bulan lalu, kami telah menjalankan promosi untuk servis mengecat semula badan kenderaan di pusat Cat dan Badan myTukar yang terletak di USJ dan juga Ulu Tiram, Johor.

Bahkan ketika ini ada promosi yang sedang berlangsung hingga hujung September nanti, yang membolehkan anda mengecat semula keseluruhan kereta dengan kos serendah RM2,250 — melibatkan potongan harga 25% berbanding biasa.

Sebagai orang yang sangat menghargai kenderaan sendiri, sudah tentu anda tidak mahu sembarangan orang yang melalakukan kerja-kerja penting seperti mengecat semula kereta anda. Disebabkan itu, selalu muncul di media sosial tentang siapa yang mengendalikan kerja-kerja di pusat cat dan badan kenderaan, dan sama ada mereka ini benar-benar berkelayakan untuk menjalankan kerja berkenaan.

Jadi, hari ini kami ingin memperkenalkan Jumpei Yamamoto, individu yang bertindak sebagai ketua di pusat Cat dan Badan myTukar. Lebih senang dikenali sebagai Yama-san dalam kalangan stafnya, beliau bertanggungjawab untuk melatih pasukan myTukar yang terlibat dalam kerja-kerja penambahbaikan dan pengubahsuaian agar mahir dengan teknik-teknik semburan cat automotif.

Pusat Cat dan Badan myTukar akan cat semula kereta anda dengan teknik halus oleh pakar dari Jepun

Pengalaman kerja Yama-san, seperti yang tertera dalam Linkedin-nya, sangat mengagumkan. Beliau sudah berkecimpung dalam perniagaan semburan cat ini selama 25 tahun dengan pengkhususan di dalam baik pulih automotif.

Beliau telah mengumpul banyak pengalaman bersama syarikat seperti Mitsubishi Motors dan Rock Paint Co. Ltd. Yama-san bahkan turut terlibat sebagai tenaga pengajar teknik mengecat bagi kursus khas di Advanced Technical College. Dan, di bawah bidang kuasa Kementerian Kesihatan, Buruh dan Kebajikan, beliau telah berkhidmat sebagai ketua pemeriksa bagi kelayakan peringkat nasional di Jepun.

Dengan bangganya beliau berkata: “Saya mempunyai pengalaman 10 tahun sebagai pengajar teknik mengecat di seluruh Jepun dan saya belum pernah mendengar sesiapa pun di Jepun yang mempunyai pengalaman seperti saya.”

Untuk mengecat semula seluruh kenderaan, ia bermula dengan kerja-kerja bahagian badannya. Sebelum dicat semula, badan kenderaan perlu diperhalus terlebih dahulu. Pasukan myTukar menggunakan pengukur ketebalan cat untuk menentukan ketebalan cat. Mereka juga dengan sangat teliti memeriksa badan kenderaan jika ada sebarang kecacatan, yang kemudian akan ditandai menggunakan marker pen. Ini adalah bagi mengenal pasti kawasan yang bermasalah untuk diperhalusi supaya pengecat pakar boleh melakukan kerjanya tanpa sebarang masalah.

Selesai pemeriksaan, apa saja kecacatan, seperti kemek dan lekuk yang tidak sepatutnya akan diketuk untuk disamakan dengan permukaan badan kenderaan. Di kawasan yang tidak boleh ratakan, putty akan digunakan untuk mengisi rekahan atau kesan kemek.

Sekarang, untuk memastikan permukaan benar-benar rata, cat primer digunakan sebagai lapisan asas bagi cat yang akan digunakan nanti. Permukaan itu kemudiannya diperhalusi sekali lagi melalui proses penghalusan kering (dry-sanding) untuk memastikannya bebas dariada bahan tidak sepatutnya seperti karat untuk mendapatkan hasil akhir yang licin. Proses penghalusan kering sangat penting berbanding yang basah kerana ia tidak menggunakan sebarang cecair. Ini penting kerana kelembapan boleh bereaksi ketika dan sesudah cat, dan akan mewujudkan gelembung kecil yang mencacatkan hasil akhir. Kesan calar yang dalam juga boleh dihilangkan selepas proses penghalusan kering yang dilakukan secara profesional.

Cat automotif Jepun digunakan untuk proses mengecat. Tetapi sebelum itu, warna perlu mengikut spesifikasi, sama ada warna asal kereta tersebut atau warna pilihan pemiliknya. Untuk memastikan semuanya padan, pasukan terlibat perlu melakukan padanan warna terlebih dahulu. Ini dilakukan dengan mencampurkan sejumlah kecil cat dan membandingkannya dengan warna yang diminta. Ia dilakukan berulang kali sehinggalah contoh ujian yang diperoleh menyamai warna yang diinginkan. Selepas itu barulah pakar kami akan menghasilkan keseluruhan jumlah warna yang diperlukan untuk mengecat.

Ini juga langkah penting dalam proses tersebut, terutama ketika melakukan baik pulih akibat kemalangan. Sekiranya tidak dilakukan dengan betul, anda mungkin akan menerima kereta yang warna bahagian depannya berbeza daripada bahagian lain. Seperti yang dikatakan Yama-san dalam satu daripada hantaran Linkedin-nya: “dengan latihan, semua orang boleh mengecat. Tetapi saya akan mengecatnya seperti keadaan asal. Saya akan mencipta semula warna yang asli.”

Pertama, lapisan cat asas diberikan dahulu. Kemudian, lapisan cat lutsinar disembur untuk melindungi cat asas tersebut daripada calar dan sinaran UV. Di setiap peringkat, pengecat akan bergerak dengan sangat berhati-hati untuk memastikan lapisan yang terhasil adalah rata.

Untuk mengekalkan kawalan kualiti yang ketat dan memastikan setiap kereta memenuhi spesifikasi, Yama-san selalu akan memeriksa kenderaan yang ada, untuk memastikan semuanya dicat dengan sempurna.

Pusat Cat dan Badan myTukar akan cat semula kereta anda dengan teknik halus oleh pakar dari Jepun

Kami sudah pernah melihat hasil kerja pasukan Yama-san secara dekat, dan anda mungkin sudah juga. Jika anda berkunjung di pameran EVX 2023 sebelum ini, mungkin anda pernah ternampak sebuah BMW X4 oren di booth myTukar. Kereta berkenaan tidak menggunakan pelekat badan, sebaliknya dicat semula dengan warna oren baru. Ramai yang tertarik dengan kemasan akhir kerja mengecat semula itu, dan ada juga yang ingin membeli terus kereta berkenaan. Oren merupakan warna yang menarik untuk X4 kerana ia memberikan imej “GTS”, seperti M3 GTS yang juga dalam warna oren.

Jika anda ingin menyimpan kereta dalam tempoh yang lama, memberikannya cat baru adalah pilihan yang akan membuatkan anda jatuh hati sekali lagi dengan penampilannya yang sempurna, seperti ketika baru keluar kilang. Manfaatkan potongan harga 25% Pusat Cat dan Badan myTukar dengan pakej cat semula keseluruhan kenderaan sempena promosi Merdeka 2023.

Apa yang perlu anda lakukan? Klik pautan ini dan isi borang. Pilih Body & Paint Services di bawah jenis servis yang diperlukan, dan kemudian pilih myTukar USJ atau myTukar Ulu Tiram (Johor) yang merupakan Pusat Cat dan Badan myTukar.

Pusat Cat dan Badan myTukar akan cat semula kereta anda dengan teknik halus oleh pakar dari Jepun

Ini beberapa video testimoni oleh pelanggan terdahulu yang pernah mengambil pakej cat semula seluruh kenderaan myTukar:

VIDEO: Perodua Myvi cat semula seluruh kenderaan

Wanita ini menghantar Perodua Myvi untuk servis cat semula seluruh kenderaan. Tonton video ini untuk lihat hasil akhir.

VIDEO: Honda Civic FE cat semula sepenuhnya

Tidak berpuas hati dengan padanan warna selepas baik pulih akibat kemalangan kereta Honda Civic FE, Zee ambil keputusan untuk menggunakan servis Pusat Cat dan Badan myTukar untuk cat semula keretanya. Dia juga berkongsi beberapa fakta menarik berkaitan iklan cat semula lain yang ditemukan dalam talian.

VIDEO: Audi TT cat semula keseluruhan

Audi TT ini dihantar untuk tukar warna menjadi kuning dan hitam!

Daftar sekarang!