Finale TGR Festival musim ke-6 di Sepang minggu ini – masuk percuma; konsert & banyak aktiviti menarik!

Finale TGR Festival musim ke-6 di Sepang minggu ini – masuk percuma; konsert & banyak aktiviti menarik!

Hujung minggu ini bakal berlangsungnya pusingan ketiga yang juga pusingan terakhir perlumbaan Gazoo Racing (GR) Vios Challenge musim ke-6 di Litar Antarabangsa Sepang. Selepas pusingan kedua dilangsungkan secara tertutup, perlumbaan pusingan ketiga ini bakal berlangsung semula secara pesta seperti lazimnya Festival Perlumbaan Toyota Gazoo Racing Malaysia.

Festival ini akan bermula dari 30 September hingga 1 Oktober 2023, dan orang ramai dijemput hadir tanpa sebarang bayaran. Anda bukan hanya berpeluang untuk menyaksikan perlumbaan Race 1 dan Race 2 untuk keempat-empat kategori pada hari Sabtu dan Ahad berkenaan, malah turut akan disajikan dengan konsert dan pelbagai aktiviti keluarga, serta berpeluang beramah mesra dengan pelumba-pelumba selebriti yang berlumba dalam kategori Promotional.

Malah festival kali ini akan dilangsungkan sekali dengan Tempatan Fest yang menampilkan pelbagai gerai makanan dan minuman, aksesori vintaj, street wear, kesenian dan pelbagai lagi.

Konsert hari pertama akan menampilkan pelbagai artis seperti penyanyi hip-hop KMY KMO dan rapper tempatan Luca Sickta, serta kumpulan rock alternatif Malaysia iaitu OAG. Manakala untuk konsert hari kedua, ia akan menampilkan satu lagi kumpulan rock alternatif Iqbal M, sebelum bermulanya persembahan utama 16 Baris yang disertai oleh Joe Flizzow, MK, SonaOne, ALYPH, AbangSapau, Killa Driz, Sophia Liana, Gard, Pele, Fuego & DJ CZA.

Finale TGR Festival musim ke-6 di Sepang minggu ini – masuk percuma; konsert & banyak aktiviti menarik!

“Pusingan akhir ini dibuat sebagai ucapan terima kasih istimewa dan untuk meraikan semua peminat kami yang telah memainkan peranan penting dalam kejayaan berterusan Toyota Gazoo Racing Festival,” kata Presiden UMW Toyota Motor, Datuk Ravindran K.

“Dalam 6 musim perlumbaan, sejumlah lebih daripada 18 juta penonton (secara langsung) dan penonton dalam talian telah menonton siri perlumbaan Toyota Gazoo Racing Festival dan GR Vios Challenge, dengan kukuh menjadikannya sebagai siri perlumbaan kereta saloon one-make terulung di Malaysia,” tambahnya lagi.

UMW Toyota turut akan mendedahkan jentera baharu yang bakal digunakan dalam perlumbaan Vios Challenge musim ke-7, iaitu kereta lumba yang diasaskan dari Toyota Vios generasi ke-empat yang baru dilancarkan di Malaysia pada Mac lalu. Sembilan orang selebriti dalam kelas Promotional akan berlumba dahulu dengan kereta baharu ini sebelum ia digunakan dalam semua kategori pada musim hadapan yang akan berlangsung pada 2024.

Untuk keseluruhan, 45 pemandu akan berentap untuk pusingan terakhir musim ke-enam ini dari empat kategori iaitu Super Sporting Class untuk pemandu elit dan profesional; Sporting Class untuk amatur; Rookie Class untuk pemandu muda ; dan Promotional Class untuk selebriti.

Finale TGR Festival musim ke-6 di Sepang minggu ini – masuk percuma; konsert & banyak aktiviti menarik!

Sehingga kini tiada lagi pelumba dalam mana-mana kategori yang dapat mengesahkan kejuaraan selepas selesai dua pusingan, dan pusingan ketiga ini akan menjadi pentas akhir bagi memuktamadkan semua gelaran juara keseluruhan.

Bagi kelas Super Sporting, saingan akan tertumpu kepada dua pemandu yang berada di atas carta pungutan mata iaitu Mitchell Cheah dari pasukan Prima Pearl TD Racing dan juga Putera Adam dari pasukan Laser Motor Racing. Buat masa sekarang Cheah hanya mempunyai kelebihan 5 mata berbanding Putera Adam.

Untuk kelas Sporting pula, saingan untuk merebut gelaran juara juga sengit antara Nabil Azlan dan Bradley Benedict Anthony, di mana Nabil yang memandu untuk pasukan Axle Sport juga hanya memiliki kelebihan 5 mata berbanding Bradley. Manakala dalam kelas Rookie, Iman Danish kini menduhului kejohanan dengan 59 mata, dan bakal ditentang oleh Elsen Lew yang berada hanya 7 mata di belakang.

Finale TGR Festival musim ke-6 di Sepang minggu ini – masuk percuma; konsert & banyak aktiviti menarik!

Bagi kelas Promotional pula, Zizan Razak dilihat selesa berada di hadapan dengan memungut 70 mata dari dua pusingan terawal. Namun ia belum menjamin kejuaraan dan kini diekori oleh Ezzrin Loy dengan 55 mata dan Shukri Yahaya dengan 54 mata.

Walaupun masuk ke SIC adalah percuma hujung minggu ini, anda yang berminat untuk datang ke pusingan terakhir TGR Festival musim ke-6 ini masih perlu mendaftar secara atas talian di www.toyota.com.my/tgrmalaysia untuk mendapatkan tiket masuk.

Jika anda tidak berpeluang untuk hadir, perlumbaan ini masih boleh ditonton secara atas talian juga menerusi laman web rasmi TGR Malaysia serta semua platform media sosialnya termasuk Facebook, Instagram dan Youtube.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required