Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Toyota Vios 2023 generasi keempat akhirnya diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran tempatan, selepas sembilan tahun model generasi ketiganya berada dalam pasaran di sini. Dua varian ditawarkan bagi model terbaru ini, kurang dua varian lagi berbanding apa yang pernah ada sebelumnya — kini tiada lagi varian J dan GR Sport (GR-S) ketika pelancaran.

Ini menjadikan penawaran paling asas ialah Vios E, yang dijual dengan harga RM89,600 atas jalan tidak termasuk insuran, dan diikuti oleh varian G dengan harga RM95,500. Berbanding penawaran sama sebelum ini, masing-masing varian berkenaan naik sebanyak RM4,000 dan RM5,100.

Dalam penampilan terkini, Toyota Vios 2023 serba baru dibangun menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA) dengan dimensi yang lebih besar berbanding model sebelumnya. Ukuran dimensi berkenaan adalah 4,425 mm panjang (+5 mm), 1,740 mm lebar (+10 mm) dan 1,480 mm tinggi (+5 mm). Lebih penting, jarak antara rodanya kini 70 mm lebih panjang dengan 2,620 mm.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Sebagai latar berbanding kenderaan sedan dalam segmen B ketika ini, hanya Nissan Almera berada hampir dengan jarak antara roda Vios 2023 ini, diikuti oleh pesaing lain seperti Honda City (2,600 mm) dan Mazda 2 Sedan (2,570 mm). Vios baru ini juga lebih ringan sebanyak 110 kg berbanding yang lama, sekaligus memberikan penjimatan tambahan untuk kadar penggunaan minyak sehingga 8%.

Rekaan wajah depan Vios 2023 memang jauh berbeza daripada imej lamanya. Bukaan udara besar di tengah mendominasi. Jalur hitam yang kelihatan jelas menjadi pemisah bagi bahagian atas dan bawah muka depannya, dengan lampu LED nampak diapung di hujung DRL bentuk L yang ada.

Tidak kira varian mana, lampu utama ini datang dengan fungsi nyala/padam automatik dan “follow me home”, walaupun tahap cambahan perlu dilakukan secara manual. Lagi ciri standard untuk kedua-dua varian ialah kit badan yang melibatkan lip bampar hitam, skirting sisi, spoiler but belakang serta rekaan ala diffuser untuk bampar belakang.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

UMW Toyota merujuk Vios terbaru ini sebagai sebuah rekaan fastback dalam bahan pemasarannya, dengan penampilan bahagian belakang tiang C yang landai dan disertai kemasan hitam berkilat yang menampakkannya sebagai lanjutan bagi kawasan tingkap. Untuk rim, varian E menggunakan rim aloi 16-inci (dengan tayar 195/60), sementara G dengan rim 17-inci aloi (saiz tayar 205/50) — ini yang paling besar pernah diberikan kepada Vios.

Di belakang, bamparnya membawa aspek rekaan yang sama seperti di depan, dengan elemen liang bukaan udara hiasan sahaja. Lampunya juga lebih bersegi berbanding yang lama, dengan grafik lebih moden di dalamnnya yang disambung terus kepada kemasan hitam yang menempatkan kamera undur dan butang bukaan but. Untuk varian G, lampu isyaratnya ada fungsi sequential, yang tiada pada E.

Di dalam, kabin hadir dalam warna coklat gelap dan hitam, dengan rekaan papan pemuka yang lebih ringkas, menempatkan ruang cawan di sudut berdepan dengan corong udara. Ini sama seperti yang ada untuk Perodua Ativa, yang juga memanfaatkan platform DNGA. Dengan ini, bahagian seperti sterengnya dan tombol gear juga sangat mirip dengan Ativa. Konsol tengah telah dinaikkan dan tersedia perehat lengan yang tersorok di bawahnya pengecas tanpa wayar Qi.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Pengecas tanpa wayar itu adalah standard untuk kedua-dua varian, begitu juga dengan head unit dengan skrin sentuh paparan audio sembilan-inci dengan sambungan tanpa wayar Android Auto dan Apple CarPlay — sesuatu yang masih jarang ditawarkan dalam segmen berkenaan.

Lagi kelengkapan yang ada ialah perakam video digital di depan, stereng dengan kawalan multi-fungsi, scuff plates dengan lampu, cermin sisi lipatan automatik, sistem tanpa kunci (sensor sentuh) dan penghidup enjin, serta Vehicle Telematics System (VTS) dengan langganan percuma tiga tahun.

Kelengkapan khusus untuk E termasuklah pengilap berkala, kemasan dalaman warna hitam, tombol gear dan stereng urethane, larasan stereng atas-bawah, kluster instrumen Optitron dengan paparan multi-info 4.2-inci, kawalan pendingin manual, brek tangan manual, empat pembesar suara dan kerus balutan fabrik.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Varian G pula menerima tambahan seperti pengilap cermin responsif hujan, kemasan krom di luar, stereng dan tombol gear balutan kulit, instrumen kluster digital tujuh-inci, sistem lampu suasana 64-warna, pendingin automatik, permukaan materian lembut di beberapa kawasan, enam pembesar suara dan brek parkir elektronik (dengan Auto Brake Hold).

Kedua-dua varian datang dengan enam beg udara, kurang satu daripada sebelum ini (beg udara bahagian lutut pemandua digugurkan), berserta barisan sistem pasif seperti kawalan kestabilan (VSC), kawalan cengkaman, ABS, EBD, bantuan brek, bantuan mula mendaki, kunci pintu automatik, cagak Isofix serta sensor parkir (masing-masing dua di depan dan di belakang).

Sistem bantuan pemandu untuk E termasuklah sistem pra-perlanggaran (AEB), amaran penukaran lorong, pencegahan keluar lorong, kawalan salah operasi pedal, peninjau titik buta dengan amaran lintasa trafik di belakang dan monitor pandangan 3D panoramik. Semua ini adalah peningkatan berbanding model lamanya, tetapi untuk G tetap ada pertambahan lain yang lebih menarik — melibatkan pertambahan kawalan mengekalkan lorong, lampu tinggi automatik dan kawalan melayar adaptif.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Enjin Vios 2023 ini menggunakan unit 2NR-VE 1.5 liter NA empat-silinder petrol yang menghasilkan 106 PS pada 6,000 rpm dan 138 Nm tork pada 4,200 rpm. Berbanding unit 2NR-FE sebelum ini, unit 2NR-VE berkongsi kapasiti enjin yang sama, DOHC dan Dual VVT-i, tetapi janaan output berkurang satu PS dan dua Nm.

Enjin ini memacu roda depan melalui CVT, unit D-CVT Daihatsu yang menggabungkan pacuan tali sawat dengan gear. Gandingan ini memberikan pecutan lebih pantas dan penggunaan minyak 5.2 liter per 100 km. Pemandu akan ada tiga mod pemanduan, termasuk Normal, Power dan Eco.

Vios terus memanfaatkan suspensi MacPherson strut di depan, dengan torsion beam di belakang serta stereng kuasa elektrik. Cakera brek berliang juga standard untuk kedua-dua varian, dengan E menggunakan brek dram di belakang, manakala G dengan cakera solid untuk brek parkirnya. Tangki minyak juga berbeza: kini dengan 40 liter berbanding 42 liter sebelum ini. E juga mempunyai radius pusingan lebih kecil dengan 4.8 meter berbanding G dengan 5.2 meter disebabkan saiz rim yang berbeza.

Toyota Vios 2023 baru dilancarkan di Malaysia — 1.5L NA, DNGA, AEB, ACC, harga dari RM89,600

Ada lima pilihan warna semuanya untuk Vios 2023, terdiri daripada Silver Metallic, Nebula Blue Metallic, Spicy Scarlet, Attitude Black dan Platinum White Pearl — yang terakhir ini melibatkan tambahan RM400. Perakam video digital juga boleh ditambah dengan harga RM380. Jaminan lima-tahun, tanpa had perbatuan adalah standard untuk semua pembelian Vios.

Adakah Vios 2023 kegenerasi keempat ini jauh lebih bagus berbanding model lamanya?

Toyota Vios G 2023

Toyota Vios 2023 di Langkawi

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required