Ducati DesertX Rally diperkenal – kelengkapan dinaik taraf untuk menjadi lebih lasak, enjin 937 cc 110 hp

Ducati DesertX Rally diperkenal – kelengkapan dinaik taraf untuk menjadi lebih lasak, enjin 937 cc 110 hp

Ducati memperkenalkan satu varian baru bagi DesertX, yang dinaik taraf dengan pelbagai kelengkapan untuk menjadikannya lebih lasak, khas untuk penunggang yang sentiasa mencari cabaran. Ia dipanggil sebagai DesertX Rally dan hadir dengan penampilan khas menggunakan warna gabungan merah, putih dan tulisan Ducati besar di tepi.

Pertamanya melihat kepada kelengkapan luar, DesertX Rally ini diberi penghadang lumpur tayar hadapan yang lebih tinggi, penghadang bawah enjin yang diperbuat daripada gentian karbon serta kerangka belakang yang berwarna merah.

Peningkatan utama yang menjadikan motosikal ini lebih berkemampuan adalah di bahagian suspensi. Di hadapan ia mendapat fork Kayaba 48 mm USD closed cartridge yang boleh dilaras untuk mampatan dan lantunan, sementara di belakang ia dipasang dengan monoshock Kayaba 46 mm yang boleh dilaras sepenuhnya untuk mampatan dan lantunan, serta tombol pelaras pra beban.

Selain menyediakan prestasi serapan yang lebih baik dan lasak, tetapan suspensi ini juga menyediakan jarak gerak yang lebih tinggi, iaitu peningkatan sebanyak 20 mm, menjadi 250 mm di hadapan dan 240 mm di belakang. Kelegaan dari tanah pula bertambah 30 mm menjadi 280 mm manakala tinggi tempat duduk sekarang adalah 910 mm (DesertX biasa 875 mm).

Tidak cukup dengan suspensi, Ducati juga telah menukar rim DesertX Rally ini dengan unit Excel Takasago khas untuk motosikal offroad yang lebih ringan dan lasak. Saiz rim ini masih sama, iaitu 21 inci di hadapan dan 18 inci di belakang, tetapi menggunakan tetapan jejari hab di tengah dan memerlukan tiub di dalam tayar (Pirelli Scorpion Rally STR.

Meningkatkan lagi pengendalian DesertX Rally adalah steering damper Ohlins yang boleh dilaras. Dengan semua peningkatan kelengkapan ini, DesertX Rally cuma mencatat tambahan berat satu kilogram berbanding DesertX biasa yang mencatat 223 kg (sedia untuk ditunggang). Tangki bahan api masih 21 liter.

Ducati DesertX Rally diperkenal – kelengkapan dinaik taraf untuk menjadi lebih lasak, enjin 937 cc 110 hp

Pakej kuasa motosikal ini masih sama dengan DesertX biasa, iaitu padanan enjin Testastretta 11 L-Twin 937 cc bersama transmisi enam kelajuan dengan quickshifter, mampu menghasilkan kuasa 110 hp pada 9,250 rpm dan tork 92 Nm pada 6,500 rpm.

Pengguna motosikal ini disediakan dengan enam mod tunggangan dan ia juga datang dengan pelbagai sistem bantuan dan kelengkapan elektronik yang termasuk Cornering ABS, Ducati Traction Control, Ducati Wheelie Control, cruise control serta skrin TFT lima inci.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required