Mazda 3 IPM 2023 kini di Malaysia — tiada lagi enjin 1.5L; skrin 10.25-inci, Bose, USB-C; dari RM156k

Mazda 3 IPM 2023 kini di Malaysia — tiada lagi enjin 1.5L; skrin 10.25-inci, Bose, USB-C; dari RM156k

Bermaz Motor telah mengumumkan pengenalan Mazda 3 dengan kemaskini untuk tahun 2023, yang datang dengan senarai kelengkapan yang dipertingkat dan pilihan varian yang dikurangkan. Masih ada versi sedan dan hatchback, dan semuanya dibawa dari Jepun (CBU).

Kini ada empat varian ditawarkan, termasuk High dan High Plus untuk sedan. Untuk hatchback pula, pilihan yang ada ialah High Plus dan Ignite Edition. Harga juga ada kenaikan sedikit seperti yang disenaraikan ini (atas jalan tidak termasuk insurans):

  • 2023 Mazda 3 2.0L High Sedan – RM156,059 (+RM5,000)
  • 2023 Mazda 3 2.0L High Plus Sedan/Hatchback – RM166,059 (+RM5,000)
  • 2023 Mazda 3 2.0L Ignite Edition Hatchback – RM175,059 (+RM5,000)

Mazda 3 IPM 2023 kini di Malaysia — tiada lagi enjin 1.5L; skrin 10.25-inci, Bose, USB-C; dari RM156k

Varian yang digugurkan ialah Mid, yang sebelum ini ditawarkan untuk kedua-dua bentuk badan tersebut. Maka, kini tiada lagi Mazda 3 dengan enjin 1.5L, kerana satu-satunya varian yang menawarkan itu telah digugurkan. Kini, enjin yang ada untuk Mazda 3 hanyalah Skyactiv-G 2.0 liter NA empat-silinder sebaris yang menjana sebanyak 162 hp pada 6,000rpm dan 213 Nm tork pada 4,000 rpm. Ini dipadankan dengan transmisi Skyactiv-Drive enam-kelajuan automatik dengan Shift Mode manual — untuk semua varian.

Beza antara sedan dan hatchback ini, walaupun hadir dengan sistem janaan yang sama ialah sedan datang dengan laju maksimum yang lebih tinggi (216 km/j berbanding 210 km/j untuk hatchback) dan kadar penggunaan minyak yang sedikit lebih baik (6.2L/100 km berbanding 6.3L/100 km). Sistem ini juga datang dengan teknologi Start/Stop dan G-Vectoring Control Plus (GVC Plus).

Memandangkan ini model IPM (kod dalaman untuk model tahun yang diberi kemaskini), rekaannya sebahagian besar kekal sama. Bahagian yang diberikan kemaskini adalah seperti berikut:

  • USB-C menggantikan USB-A (semua varian)
  • Paparan infotainmen 10.25-inci (semua varian)
  • Pengecas tanpa wayar Qi ditambah (dari High Plus ke atas)
  • Apple CarPlay tanpa wayar ditambah (High Plus ke atas)
  • Mazda Radar Cruise Control (MRCC) dengan fungsi Start/Stop (High Plus ke atas)
  • Cruising & Traffic Support (CTS) ditambah (High Plus ke atas; sudah ada pada Ignite Edition tahun lalu)
  • Sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara (Ignite Edition sahaja)

Mazda 3 IPM 2023 kini di Malaysia — tiada lagi enjin 1.5L; skrin 10.25-inci, Bose, USB-C; dari RM156k

Kelengkapan bagi varian pula, 2.0L High Sedan datang dengan rim aloi 16-inci (dengan tayar 205/60), lampu utama LED automatik, DRL bulb, lampu belakang LED, sensor pengilap cermin, sistem tanpa kunci dan penghidup enjin, empat sensor parkir di belakang, brek parkir elektronik (dengan auto hold), paparan kluster instrumen tujuh-inci, head-up display, kawalan pendingin dua-zon (dengan corong belakang), kerusi pemandu dengan larasan 10-arah dan fungsi memori serta balutan kulit hitam.

Ada juga skrin 10-25-inci dengan sokongan Android Auto dan Apple Carplay dengan wayar serta sistem audio lapan-pembesar suara. Tujuh beg udara adalah ciri standard, sama seperti kamera undur dan sistem pasif yang lain termasuk ABS, EBD, bantuan brek, kawalan cengkaman, lampu isyarat berhenti kecemasan, bantuan mula mendaki, kunci pintu automatik (dengan fungsi Walk-Away), Isofix dan pengingat tali keledar.

Varian High Plus pula menerima tambahan seperti pencahayaan khusus untuk lampu depan dan belakang, DRL LED, rim 18-inci aloi (tayar 215/45), empat sensor parkir, sokongan Apple Carplay tanpa wayar dan pengecas tanpa wayar. Varian ini juga datang dengan ciri Mazda i-Activsense, yang terdiri dariada ciri Adaptive Front-lighting System (AFS), High Beam Control (HBC), Blind Spot Monitoring (BSM), Front Cross Traffic Alert (FCTA), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Lane Departure Warning System (LDWS), Lane Keep Assist System (LAS), Driver Attention Alert (DAA), Smart Brake Support (SBS – depan dan belakang), Mazda Radar Cruise Control (MRCC) dan Cruising & Traffic Support (CTS).

Bagi Ignite Edition, ia menerima rim 18-inci dan cermin sisi hitam, kamera 360-darjah, sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara, balutan kulir burgundy dan peninjau pemandu bagi sistem DAA. Jaminan lima-tahun, atau 100,000 km dan pakej penyelenggaraan percuma diberikan dengan pembelian Mazda 3 ini. Tujuh warna diberi sebagai pilihan: Soul Red Crystal, Machine Grey, Polymetal Grey, Platinum Quartz, Deep Crystal Blue, Jet Black dan Snowflake White Pearl.

Mazda 3 IPM 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required