Chery Omoda E5 tiba di Malaysia menjelang pratonton media – EV CBU jarak gerak 450 km dilancar pada 2024

Chery Omoda E5 tiba di Malaysia menjelang pratonton media – EV CBU jarak gerak 450 km dilancar pada 2024

Chery Malaysia telah mengumumkan unit pertama bagi Omoda E5 telah pun tiba di Pelabuhan Klang dan bakal dipertontonkan kepada pihak media menjelang pelancarannya kelak. Walau pun ia bukanlah suatu yang dianggap kejutan memandangkan beberapa unit kenderaan elektrik (EV) ini versi pemanduan sebelah kanan telah dikesan diangkut menggunakan treler awal bulan ini.

Dalam kenyataan media rasmi yang dikeluarkan, syarikat ini tidak memperincikan tarikh pelancaran Omoda E5 tetapi sebelum ini pernah mengesahkan ia bakal diadakan pada tahun 2024. Tidak seperti Omoda 5 versi pemasangan tempatan (CKD) di Malaysia, Omoda E5 ini ditawarkan dengan model EV import sepenuhnya (CBU), dan tidak dipastikan bila ia akan menjalani pemasangan tempatan.

Omoda E5 diperkenalkan menerusi pengangjuran Auto Shanghai tahun ini sebagai versi elektrik sepenuhnya bagi Omoda 5, yang mula dijual di sini sejak Julai lalu. Telah pun dibuka tempahan untuk pasaran Indonesia (dengan produksi CKD bakal bermula awal 2024), Omoda E5 ini menawarkan jarak gerak EV sehingga 450 km mengikut standard CLTC.

Ia diberikan bateri berkapasiti 61 kWh yang menjanakan 221 hp (165 kW) untuk motornya. Bagi pecutan 0-100 km/j, ia mampu dilakukan dalam 7.8 saat, dan Chery mendakwa penjimatan kuasanya ialah 15 kWh bagi setiap 100 km. Untuk pengecasan pantas DC, Chery berkata ia mengambil masa sekitar 35 minit untuk mencapai status pengecasan (SOC) dari 0-80%. Manakala jarak pacuan elektrik yang boleh dicapai adalah sekitar 450 km bagi setiap pengecasan penuh, tetapi tidak dipastikan adakah ia mengikut kitaran NEDC atau WLTP.

Untuk spesifikasi Malaysia, Omoda E5 ini akan dilengkapi dengan sistem bantuan pemandu termaju (ADAS) termasuk 16 fungsi, antaranya pemantauan titik buta, brek kecemasan sendiri dan kepekaan trafik lintasan belakang. Chery Malaysia berkata EV ini akan ditawarkan dengan tujuh pilihan warna badan dengan tiga pilihan warna dalaman.

Omoda E5 agak berbeza dari Omoda 5 janaan petrol dari segi wajahnya, di mana ia menampilkan grl yang lebih ringkas dan tertutup, dengan skrip jenama (berbanding logo) yang terletak di atas port pengecasan. Di dalamnya, kedua-dua SUV EV dan petrol lebih kurang sama, kecuali konsol tengah pada versi EV tiada tuil gear dan lebih banyak ruangan storan.

Omoda 5 kini dijual antara RM108,800 dan RM118,800 untuk kedua-dua varian. Agak-agak berapa pula harganya untuk versi EV ini? Kami akan bawakan perincian lanjut apabila menghadiri majlis pra-tontonnya tidak lama lagi.

GALERI: Chery Omoda 5 EV di GIIAS 2023

GALERI: Chery Omoda 5 EV di Auto Shanghai 2023

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required