BMW R12 dan R12 nineT diperkenal – datang dalam versi cruiser dan roadster, talaan enjin berbeza

BMW R12 dan R12 nineT diperkenal – datang dalam versi cruiser dan roadster, talaan enjin berbeza

Mengikuti jejak langkah R nineT yang diperkenalkan pada tahun 2013, kini BMW Motorrad memperkenalkan pula dua model yang membawa konsep klasik yang sama, iaitu R12 yang dipanggil sebagai cruiser klasik, dan R12 nineT sebagai roadster klasik.

Dua model ini dijadikan ringkas dan pada sama sama memberikan peluang kepada pemilik mengubah suai motosikal mereka, tetapi kerangka yang terlihat jelas adalah serba baru, dibuat daripada besi tubular bridge steel spaceframe yang berbeza berbanding kerangka R nineT sebelum ini. Rangka belakang juga dibuat daripada besi berbentuk bulat.

Untuk membezakan dua motosikal ini dalam keadaan standard, anda boleh melihat R12 mempunyai tempat duduk lebih rendah, tangki besi bentuk “Toaster Tanks” tahun 70-an, rim 19 inci di hadapan dan 16 inci di belakang, serta panel meter yang cuma menunjukkan informasi penting serta kelajuan sahaja.

R12 nineT pula datang dengan tempat duduk yang lebih naik ke atas, tangki bahan api aluminium, kedudukan menunggang yang lebih ke hadapan, rim 17 inci depan dan belakang serta dua meter analog yang boleh menunjukkan semua informasi termasuk rpm.

Walaupun dengan perbezaan ini, pemilik boleh mengubah suai motosikal mereka dan mendapatkan pelbagai aksesori lain untuk R12 dan R12 nineT melalui pilihan yang disediakan oleh BMW Motorrad.

Penggerak kedua motosikal ini adalah enjin boxer dua silinder penyejukan udara/minyak 1,170 cc bersama transmisi enam gear, tetapi talaannya adalah berbeza dengan R12 menghasilkan 95 hp pada 6,500 rpm dan R12 nineT menghasilkan 109 hp pada 7,000 rpm. R12 disediakan dengan dua mod tunggangan, manakala R12 nineT ada tiga mod.

Sistem Dynamic Engine Brake Control, ABS Pro dan Dynamic Traction Control diberikan secara standard pada kedua-duanya, tetapi suspensi mempunyai beza dengan R12 mendapat fork teleskopik 45 mm biasa manakala R12 nineT dipertingkat dengan unit boleh laras untuk pra beban spring, lantunan serta mampatan. Di belakang ia menggunakan lengan ayun single sided dengan pendakap Paralever serta penyerap yang boleh dilaras untuk pra beban dan lantunan.

GALERI: BMW R12 2024

GALERI: BMW R12 nineT 2024

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required