BMW Motorrad Malaysia perkenal R nineT baharu, tambahan varian Pure dan Racer – harga dari RM83k

BMW Motorrad Malaysia perkenal R nineT baharu, tambahan varian Pure dan Racer – harga dari RM83k

BMW Motorrad Malaysia memperbaharui penawaran produk mereka dengan pengenalan model R nineT, R nineT Pure dan R nineT Racer. Semua model ini menggunakan enjin boxer penyejukan udara/air 1,170 cc dan ia mampu menghasilkan sehingga 110 hp dan 116 Nm tork. Padanan transmisi yang digunakan adalah unit enam kelajuan.

Enjin untuk model baru ini kini melepasi tahap emisi Euro 4, hasil penggunaan pemetaan enjin baru, sistem bahan api dengan carbon canister untuk pengudaraan tangki minyak, dan sistem ekzos dengan catalytic converter yang telah diubah untuk mempunyai cross-section yang lebih besar.

Bagi BMW R nineT, yang dijual pada harga RM101,900, antara pembaharuan yang diberi adalah panel meternya kini menggunakan unit berkembar yang lengkap dengan komputer on-board. Selain daripada itu BMW Motorrad juga kini dapat menyediakan barisan aksesori khas ‘Machined‘ yang dibangunkan bersama Roland Sands untuk R nineT.

BMW Motorrad Malaysia perkenal R nineT baharu, tambahan varian Pure dan Racer – harga dari RM83k

Varian R nineT Pure, yang dijual pada harga RM82,900 pula adalah sebuah model menggunakan gaya roadster ringkas, membawa ia kembali seperti model-model lama BMW sebelum ini. Perincian berkualiti tinggi digunakan pada motosikal ini, seperti yang boleh dilihat pada perehat kaki, serta tapaknya yang dibuat daripada aluminium forged dan lapisan cat akhir anodised.

Tangki serta penghadang lumpur hadapan motosikal ini dicat dengan warna Catalano Grey, dan ia diberikan perincian lain seperti lampu bulat yang mempunyai perumah besi dan lambang BMW di dalamnya. Untuk paparan informasi, ia menggunakan meter analog bulat untuk kelajuan dan informasi lain dipapar pada skrin LCD.

BMW Motorrad Malaysia perkenal R nineT baharu, tambahan varian Pure dan Racer – harga dari RM83k

Varian R nineT Racer dijual pada harga RM88,900, dan harga yang lebih mahal ini ditetapkan kerana paling jelas, ia mempunyai fairing di bahagian atas, menampilkan gaya seperti sebuah cafe racer. Walaupun begitu, berat model ini secara keseluruhannya hanya lebih 1kg berbanding R nineT Pure.

Rim dan ekzos R nineT Racer adalah sama dengan R nineT Pure, iaitu unit stainless steel dan hujungnya keluar di bahagian kiri, mendongak sedikit ke atas dan rim bersaiz 17 inci depan dan belakang. Perkara lain yang dikongsi antara ketiga-tiga motosikal ini adalah brek cakera berkembar 320 mm serta angkup empat piston di hadapan, brek cakera tunggal 265 mm serta angkup dua piston di belakang, ABS, fork teleskopik 43 mm di hadapan, monoshock di belakang dan tangki minyak 17 liter.

Semua harga yang disebutkan tadi adalah termasuk GST, tetapi tanpa kos lain seperti insurans, cukai jalan dan pendaftaran.

GALERI: BMW R nineT

GALERI: R nineT Pure

GALERI: R nineT Racer

GALERI: Aksesori ‘Machined’ BMW Motorrad-Roland Sands

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required