Mercedes-Benz EQB terbakar di pusat pengecas pengedar di Johor, punca kebakaran dalam siasatan

Mercedes-Benz EQB terbakar di pusat pengecas pengedar di Johor, punca kebakaran dalam siasatan

Sebuah kenderaan elektrik (EV) model Mercedes-Benz EQB didapati terbakar ketika sedang dicas di pusat pengecas wakil pengedar jenama terbabit. Menurut laporan Bomba Johor, kejadian tersebut berlaku kira-kira jam 2.45 tengahari semalam, dan kebakaran tersebut berjaya dipadam oleh 10 anggota bomba bertugas.

Menerusi foto yang tersebar di laman media sosial, kelihatan bomba sedang giat memadamkan kebakaran pada kereta berkenaan. Walau bagaimana pun, api berjaya dipadam dalm masa yang singkat, tidak seperti kebiasaan insiden kebakaran bateri EV yang berlaku di luar negara, di mana ia mengambil masa hampir 24 jam untuk dipadamkan sepenuhnya disebabkan kebakaran berterusan termasuk pada bahagian bateri.

Mercedes-Benz EQB terbakar di pusat pengecas pengedar di Johor, punca kebakaran dalam siasatan

Bomba Johor turut berkata, kebakaran tersebut menyebabkan 90% kereta mewah itu hangus dan ruang pameran premis terbabit turut terbakar hampir 5%, selain memusnahkan 20% ruang pengecasan EV. Bagaimanapun, mujur juga tiada kemalangan jiwa dilaporkan. Punca kebakaran masih dalam siasatan pihak bomba.

Ini bukan kejadian pertama yang melibatkan kebakaran EV, pada pertengahan Oktober lalu, sebuah Tesla Model Y yang dikatakan diparkir berdekatan Skypod di Puchong telah terbakar.

Setakat ini, punca kebakaran Tesla Model Y terbabit masih belum didedahkan, dan kami juga menjangka kes EQB ini juga akan mengambil masa untuk disiasat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required