Chery Tiggo 7 Pro dijumpai di Malaysia – pesaing Proton X70 dengan enjin 1.6 turbo, kuasa 197 hp

Chery Tiggo 7 Pro dijumpai di Malaysia – pesaing Proton X70 dengan enjin 1.6 turbo, kuasa 197 hp

Pasaran SUV yang sangat kompetitif di negara ini nampaknya akan menerima pesaing baru apabila pembaca kami, Billy Fong menghantar gambar Chery Tiggo 7 Pro yang dijumpai di Malaysia ini. Ia adalah unit pemanduan sebelah kanan, dan mungkin menggunakan spesifikasi yang akan dilancar untuk pasaran kita. Sama seperti Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro yang sudah dilancar, Tiggo 7 Pro ini juga akan dipasang di Kulim, Kedah.

Awal bulan ini Chery Malaysia telah mengumumkan secara rasmi Tiggo 7 Pro akan diperkenalkan kepada pasaran tahun ini, atau lebih spesifik lagi selepas Omoda E5 pada bulan Mac. Selain pengesahan ini, laman kumpulan Tiggo 7 Pro di dalam Facebook juga dilihat sudah diaktifkan semula.

Sebelum ini, Chery dikatakan akan membawa versi plug-in hybrid bagi Tiggo 7 Pro, tetapi semasa pembentangan rancangan perniagaan yang dibuat awal bulan ini, ia didedahkan cuma dengan enjin pembakaran dalaman dan tiada bantuan motor elektrik. Enjin yang disebutkan adalah unit empat silinder turbo 1.6 liter yang dipadankan bersama transmisi automatik klac berkembar tujuh kelajuan, menghasilkan kuasa 197 hp dan tork 290 Nm.

Chery Tiggo 7 Pro dijumpai di Malaysia – pesaing Proton X70 dengan enjin 1.6 turbo, kuasa 197 hp

Chery Tiggo 7 Pro juga akan mengikuti model Chery lain yang diperkenalkan di Malaysia sebelum ini, yang datang dengan pelbagai kelengkapan. Antara yang diketahui adalah rim 18 inci, pakej ADAS dengan 17 fungsi, sambungan Apple CarPlay dan Android Auto tanpa wayar, bumbung panoramik serta tempat duduk dengan liang udara.

Turut disediakan adalah kamera ‘540 darjah’, sistem audio Sony lapan pembesar suara serta dua skrin 24.6 inci. Untuk skrin itu, ia adalah dua unit yang menggabungkan skrin infotainmen tengah dengan panel instrumen digital hadapan pemandu, seperti yang digunakan pada Mercedes-Benz.

Tiggo 7 Pro sepatutnya adalah model segmen C lima tempat duduk, yang mengisi ruang antara Omoda 5 dan Tiggo 8 Pro. Ia mempunyai ukuran badan 113 mm lebih panjang dan 32 mm lebih lebar berbanding Omoda 5, sementara panjang 4,513 mm yang dicatat adalah hampir sama seperti Proton X70 (4,519 mm).

GALERI: Chery Tiggo 7 Pro PHEV 2023 di China

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required