Proton X70 facelift 2024 sekali lagi dilihat sedang diuji; pelancaran rasminya sudah semakin hampir?

Proton X70 facelift 2024 sekali lagi dilihat sedang diuji; pelancaran rasminya sudah semakin hampir?

Selepas beberapa kali dilihat keluar berkeliaran diuji di atas jalan raya awam tahun lalu, model tingkat taraf bagi SUV segmen-C Proton X70 sekali lagi muncul di khalayak umum. Set foto ini kami terima dari salah soerang pembaca paultan.org yang tidak mahu dikenali.

Unit prototaip yang dilihat kali ini nampaknya masih lagi hampir sama secara luaran dengan unit-unit ujian yang muncul sebelum ini. Ia dilindungi dengan pelekat penyamaran yang membalut hampir keseluruhan pada bahagian hadapan, namun penyamaran pada bahagian belakang ada sedikit berubah di mana ia tidak lagi membaluti keseluruhan bampar serta sebahagian panel sisi dan pintu belakang turut diberikan pelekat tersebut.

Sejak diperkenalkan kali pertama pada Disember 2018, Proton X70 telah diberikan beberapa peningkatan, dan kali terakhir kemaskininya adalah pada model MC2 2022 tahun lalu. Walau bagaimanapun, kemaskini-kemaskini berkenaan kebanyakkannya dari segi penawaran rangkaian kuasa, tetapi sebahagian besar rupanya masih tidak berubah.

Proton X70 facelift 2024 sekali lagi dilihat sedang diuji; pelancaran rasminya sudah semakin hampir?

Bagi perubahan terbaharu ini, SUV segmen-C tersebut nampaknya diberikan penyegaran rupa yang lebih serius dengan mengenakan muka Geely Boyue facelift 2022. Perubahan tersebut termasuk lampu hadapan yang lebih nipis dan bersegi, fender hadapan berbeza bagi disesuaikan dengan lampu baharu, bonet hadapan yang lebih berotot dan juga bampar dengan kemasan liang udara yang nampak lebih lebar.

Malah unit ujian ini juga dilihat sudah mengenakan gril bercorak pin krom seperti elemen rekaan pada SUV segmen-D Proton X90 dan S70 yang dilancarkan tahun lalu. Menurut Proton, rekaan pin krom seperti pada model-model Mercedes-Benz tersebut sebenarnya diinspirasikan dari corak kain songket warisan melayu. Sebelum ini X70 menerima gril dengan rekaan infinite weave yang diilhamkan dari corak ukiran rumah tradisional melayu.

Di belakang, ia masih menggunakan unit lampu kombinasi yang sama. Perubahan dijangka dibuat pada bahagian bampar yang ditutup pelekat penyamaran iaitu kemasan diffuser baharu. Unit ujian prototaip yang dijumpai ini juga dilihat dipadankan dengan bumbung suria yang mungkin merupakan varian tertinggi, serta dilihat menggunakan unit rim yang sama seperti Boyue facelift 2022 di China.

Penawaran unit rangkaian kuasa mungkin sama dengan versi MC2 2022 di mana varian Standard, Executive dan Premium 2WD dijana dengan enjin 1.5 liter tiga-silider turbo dengan suntikan bahan api terus berkuasa 177 PS/255 Nm, digandingkan dengan kotak gear klac berkembar automatik tujuh kelajuan.

Satu-satunya varian yang pacuan semua roda adalah varian 1.5 T-GDi Executive AWD, manakala varian tertinggi 1.8 Premium 2WD pula menerima enjin 1.8 liter turbo dengan suntikan bahan api terus berkuasa 184 PS/300 Nm, diganding dengan kotak gear DCT tujuh-kelajuan.

Unit prototaip ini dilihat sudahpun lengkap seperti sebuah model produksi pasaran Malaysia, yang bukan sahaja tampil dalam badan pemanduan sebelah kanan, malah emblem ‘X70’ juga telah dilekat pada pintu tailgate belakang tetapi ditutup dengan pelekat berwarna hitam.

Model ini sudahpun berada sekitar lima tahun dalam pasaran dan ia sebenarnya memerlukan versi yang disegarkan secepat mungkin. Jadi tidak mustahil pelancarannya mungkin akan dibuat tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required