GWM Haval H6 Hybrid — pelancaran suku kedua, 1.5T 243 PS, saingi Honda CR-V, Proton X70, Mazda CX-5

GWM Haval H6 Hybrid — pelancaran suku kedua, 1.5T 243 PS, saingi Honda CR-V, Proton X70, Mazda CX-5

Mei tahun lalu, GWM Malaysia telah mula mendedahkan spesifikasi awal bagi SUV Haval H6 Hybrid yang akan memasuki pasaran tempatan, yang ketika itu tanda diberikan sebarang tarikh untuk ketibaan tersebut. Namun kini, syarikat berkenaan telah memberikan bayangan bila model ini akan dilancarkan — suku kedua 2024.

GWM Haval H6 Hybrid ini mempunyai ukuran dimensi 4,683 mm panjang, 1,886 mm lebar, 1,724 mm tinggi dengan jarak roda 2,738 mm. Ini akan menjadikannya bersaing dengan SUV segmen C seperti Honda CR-V, Proton X70 dan Mazda CX-5 — kelebihannya model ini mempunyai jarak roda lebih panjang dengan mengatasi Proton X70 (2,670 mm), Honda CR-V (2,660 mm) dan Mazda CX-5 (2,700 mm).

Di bawah bonetnya ialah enjin petrol empat-silinder 1.5 liter berkuasa 167 PS dan 285 Nm, dipadankan bersama transmisi klac berkembar tujuh-kelajuan serta motor elektrik 177 PS (130 kW) untuk menghasilkan kuasa keseluruhan sebanyak 243 PS dan tork 530 Nm.

GWM Haval H6 Hybrid — pelancaran suku kedua, 1.5T 243 PS, saingi Honda CR-V, Proton X70, Mazda CX-5

Enjin hibrid series-parallel pacuan roda hadapan ini juga menggunakan transmisi Dedicated Hybrid Transmission (DHT) dua-kelajuan keluaran GWM sendiri, dan bukannya klac berkembar tujuh kelajuan seperti kebiasaannya. Dalam kelajuan rendah, motor elektrik akan menjadi penggerak utama, sementara enjin akan membantu dalam kelajuan yang lebih tinggi — bergantung kepada keadaan.

GWM H6 Hybrid dilengkapi lampu utama LED matriks, lampu belakang LED, tempat duduk hadapan larasan kuasa, panel instrumen digital 10.25 inci, sistem infotainmen dengan skrin sesentuh 12.3 inci, lampu suasana, bumbung suria, enam beg udara, kamera 360 darjah dan sistem bantuan letak kereta.

Bagi sistem bantuan pemandu ADAS pula, H6 dilengkapi dengan sensor ultrasonik, kamera dan juga radar untuk memberikan fungsi seperti Autonomous Emergency Braking (AEB), Adaptive Cruise Control, Traffic Jam Assist, Rear Cross Traffic Alert, Lane Change Assist dan Wisdom Dodge System yang boleh menjaga jarak selamat daripada kenderaan yang besar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required