11 lebuhraya laksana sistem pembayaran tol terbuka; 6.25j transaksi kad kredit/debit Okt 2023-Feb 2024

11 lebuhraya laksana sistem pembayaran tol terbuka; 6.25j transaksi kad kredit/debit Okt 2023-Feb 2024

Menerusi persidangan Dewan Negara di Parlimen hari ini, Menteri Kerja Raya, Datuk Seri Alexander Nanta Linggi berkata, setakat ini, 11 daripada 33 lebuhraya di Malaysia telah pun memperkenalkan perkhidmatan Sistem Pembayaran Tol Terbuka (SPT) sebagai salah satu kaedah pembayaran alternatif tol.

Sistem ini melibatkan pembayaran termasuk menggunakan kad debit dan kedit, selain masih menggunakan kaedah sedia ada seperti RFID dan Touch n’ Go.

“Untuk rekod, dari bulan Oktober 2023 sehingga Februari 2024, 6.25 juta transaksi pembayaran tol menggunakan kad debit/kredit direkodkan, mewakili 2.1 % daripada keseluruhan mod pembayaran tol di 11 lebuh raya yang terlibat. Ia merangkumi 68.17% pengguna kad debit dan 31.83% pengguna kad kredit.

11 lebuhraya laksana sistem pembayaran tol terbuka; 6.25j transaksi kad kredit/debit Okt 2023-Feb 2024

“Kementerian Kerja Raya (KKR) menerusi Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) akan mengaplikasikan SPT di lebuhraya yang lain dari semasa ke semasa dengan enam lagi lebuhraya dijangka akan melaksanakan SPT tahun ini,” katanya ketika sesi soal jawab lisan berkaitan peratusan penggunaan kad debit/kredit bagi pembayaran tol di kesemua konsesi yang menyediakan perkhidmatan SPT ini.

Pada Mei 2023, sejumlah 12 syarikat konsesi lebuhraya bersetuju untuk melaksanakan sistem pembayaran tol terbuka di lebuhraya kendalian masing-masing mulai September lalu. Buat setakat ini, antara lebuhraya yang telah melaksanakan SPT termasuklah Lebuhraya GCE, AKLEH, DUKE, MEX, dan Jambatan Pulau Pinang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required