Hujan lebat petang ini akibatkan banjir di beberapa kawasan di Petaling Jaya dan Kuala Lumpur

Hujan lebat petang ini akibatkan banjir di beberapa kawasan di Petaling Jaya dan Kuala Lumpur

Hujan lebat di Lembah Klang petang ini telah mengakibatkan banjir di beberapa kawasan. Trafik Radio Astro melaporkan air naik di beberapa kawasan di Petaling Jaya, Selayang, Gombak dan Kuala Lumpur.

Gambar yang dikongsikan oleh Jabatan Penerangan WPKL di Facebook juga menunjukkan kawasan di sekitar OUG dan Kuchai Lama agak teruk terjejas, dengan air naik jelas kelihatan di Jalan Awan Besar, Jalan Kuchai Lama dan susur masuk ke Lebuhraya Pantai Baru (NPE). Ini menjadikan aliran trafik perlahan di semua kawasan terlibat.

Jika anda ingin memandu, rancang dulu laluan yang terbaik dan rujuk aplikasi seperti Waze dan Google Maps untuk mendapatkan maklumat semasa. Jika boleh, tangguhkan dahulu perjalanan anda untuk mengelakkan diri terperangkap dalam kesesakan trafik dan banjir tersebut.

Selain itu, jangan lupa untuk mengambil pelindungan insurans daripada bencana alam untuk kenderaan anda. Sekiranya kenderaan anda terlibat dalam keadaan sedemikian, sekurang-kurangnya beban kewangan akan sedikit lebih ringan — dan tambahan kos yang terlibat juga tidak terlalu besar berbanding kos baik pulih kenderaan akibat banjir.

Jabatan Statistik Malaysia menyatakan tahun lalu bahawa kerugian kenderaan akibat banjir pada 2022 adalah bernilai RM18.8 bilion. Dan, selain kos kewangan, kenderaan yang ingin dibaik pulih selepas banjir memerlukan sekurang-kurangnya dua minggu untuk diselesaikan.

Jadi, jangan lupa untuk mengambil perlindungan insurans khas untuk kereta anda akibat bencana alam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required