Perlindungan kerosakan akibat banjir untuk insuran kereta di Malaysia – berapa pengguna perlu tambah?

Perlindungan kerosakan akibat banjir untuk insuran kereta di Malaysia – berapa pengguna perlu tambah?

Ketika memperbaharui insuran kenderaan, anda tentunya ditawarkan dengan pelbagai perlindungan tambahan terhadap polisi perlindungan sebelum membuat pembayaran. Salah satu perlindungan tambahan tersebut adalah termasuk kerosakan akibat banjir atau bencana alam (special perils) – perlindungan seperti ini tentunya sangat berguna sekiranya anda terlibat dengan insiden sedemikian seperti yang melanda berberapa negeri dalam Malaysia baru-baru ini.

Anda mungkin tinggal dikawasan yang tidak pernah berhadapan dengan masalah banjir, tetapi dengan fenomena banjir kilat yang kerap berlaku – air naik dengan sangat pantas malah ia boleh berlaku di kawasan yang tidak diduga – sekarang, tidak mustahil ia akan menimpa sesiapa sahaja.

Dengan melihat impak bencana alam berkenaan terhadap banyak kereta yang terlibat menerusi gambar-gambar yang disiarkan di media sosial, jelas banjir akan menyebabkan kerosakan yang sangat teruk yang sudah tentu melibatkan kos baik pulih yang sangat tinggi. Jika insuran anda tidak disertakan dengan perlindungan special perils ini, sudah tentu kos pembaikkan tersebut perlu keluar dari poket anda sendiri.

Bayaran tambahan untuk perlindungan bencana alam berkenaan biasanya dikira berdasarkan kadar tertentu dari nilai jumlah yang diinsurankan untuk kereta anda – ia tidak tetap, ada yang mahal dan ada yang murah bergantung penawaran dari syarikat insuran masing-masing.

Perlindungan kerosakan akibat banjir untuk insuran kereta di Malaysia – berapa pengguna perlu tambah?

Jadual kadar perlindungan special perils dari penyedia-penyedia insuran di Malaysia; klik untuk besarkan

Jadi kami mengambil inisiatif bagi menghimpunkan kadar bayaran tambahan untuk perlindungan special perils ini yang boleh anda lihat pada jadual yang telah kami sediakan ini. Ada sebahagian maklumat berkenaan yang kami ambil dari laman sesawang rasmi, dan ada juga maklumat yang kami perlu dapatkan menerusi talian-talian hotline syarikat-syarikat insuran tersebut.

Kadar-kadar ini adalah untuk jumlah keseluruhan yang diinsurankan, tetapi ada sesetengah penyedia insuran yang anda boleh tentukan sendiri amaun jumlah perlindungan berkenaan (lebih rendah jika anda mahu), yang ditawarkan dengan pelbagai kadar berbeza.

Ada juga perlindungan special perils ini hanya memberikan perlindungan terhadap bencana banjir, dan ada yang turut memberikan perlindungan terhadap bencana alam yang lain termasuk letusan gunung berapi, tanah runtuh, pokok tumbang, panahan petir dan lain-lain. Jadi sebelum memilih dan melihat jumlah bayaran yang ditawarkan, anda masih perlu melihat perincian perlindungan yang ditawarkan oleh syarikat-syarikat insuran ini sebelum membuat persetujuan.

Sebagai contoh, Etiqa menawarkan dua pilihan, sama ada perlindungan asas banjir (banjir dan ribut) dengan kadar 0.25%, atau perlindungan bencana alam menyeluruh termasuk tanah runtuh, taufan, dan bencana alam lain dengan kadar 0.5%. Dalam jadual yang kami sediakan di atas adalah kiraan yang telah dipermudahkan untuk anda melihat secara kasar berapa jumlah bayaran tambahan yang diperlukan untuk perlindungan special perils ini. Jadi jika anda mahukan kiraan yang lebih terperinci, adalah lebih baik untuk anda hubungi syarikat insuran masing-masing.

Perlindungan kerosakan akibat banjir untuk insuran kereta di Malaysia – berapa pengguna perlu tambah?

Juga anda boleh lihat, kadar perlindungan untuk special perils ini secara keseluruhannya tidak melebihi 1%, malah ada yang menawarkan serendah 0.2% dan ada yang setinggi 0.5%. Oleh kerana kiraannya adalah berdasarkan jumlah keseluruhan perlindungan kenderaan anda, secara asasnya semakin mahal kenderaan itu, semakin tinggi juga jumlah yang perlu anda bayar untuk insuran ini.

Contohnya, jika jumlah yang diinsurankan untuk kereta anda adalah RM25,000, anda hanya perlu membayar serendah RM50 untuk perlindungan tambahan special perils ini untuk insuran seperti Allianz, AXA, MSIG dan Tokio Marine. Untuk insuran yang mengenakan kadar lebih tinggi seperti AIA, AIG, Etiqa, Kurnia, RHB dan Takaful, jumlah bayaran tambahan untuk kereta yang diinsurankan sebanyak RM25,000 tersebut adalah antara RM63 sehingga RM125.

Amaun-amaun ini akan terus meningkat sekiranya nilai perlindungan keseluruhan kenderaan anda semakin tinggi – kami sediakan contoh untuk nilai RM50,000, RM100,000 dan RM200,000. Anda juga perlu ingat bahawa bayaran tambahan untuk perlindungan special perils ini juga akan dikenakan SST 6%, dan anda boleh berjimat sekiranya ia ditawarkan dengan promosi atau diskaun yang diberikan dalam tempoh tertentu.

Ya, memang perit jika melihat kereta yang rosak dipenuhi lumpur, malah dizaman kereta yang penuh dengan kotak komputer ini akan menyebabkan kos pembaikan tersebut terus meningkat. Jadi apa salahnya kita bayar sedikit lebih untuk perlindungan insuran bencana alam ini bukan? Sekurang-kurangnya tak lah kusut kepala mana nak cari duit bila terbabit dalam kejadian macam ni.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required