Kia Carnival 2.2D 8-tempat duduk 2024 — penampilan lebih jahat, tambahan ciri dan kemasan; harga RM246k

Kia Carnival 2.2D 8-tempat duduk 2024 — penampilan lebih jahat, tambahan ciri dan kemasan; harga RM246k

Bagi tahun 2024, penawaran bagi MPV Kia Carnival untuk pasaran tempatan diberikan beberapa kelainan. Masih model CKD pemasangan tempatan, kini hanya ada tiga varian ditawarkan (berbanding empat varian sebelum ini) — 2.2D 11-tempat duduk (RM198,500); 2.2D 8-tempat duduk High (RM245,888); dan 2.2D 7-tempat duduk High (RM259,888). Semua merupakan harga atas jalan, tidak termasuk insurans.

Varian yang sedang anda lihat ini ialah Kia Carnival 2.2D 8-tempat duduk 2024. Walaupun bukan model facelift seperti yang diperkenalkan pada Oktober tahun lalu di peringkat global, penawaran Kia Carnival 2024 di sini tetap menerima peningkatan. Bagi dua varian teratas MPV ini, versi lapan dan tujuh tempat-duduknya, ia menerima rim 19-inci rekaan baru (terdahulu ia dilengkapi dengan rim 18-inci).

Pilihan warna bagi Carnival ketika ini juga dikurangkan satu daripada sebelumnya, dengan yang tinggal hanya Astra Blue, Meteor Gray, Jet Black (gambar) dan Snowflake White Pearl — tiada lagi warna Sonic Silver. Di dalam pula, dua varian teratas itu diberikan balutan kulit hitam-kelabu.

Kia Carnival 2.2D 8-tempat duduk 2024 — penampilan lebih jahat, tambahan ciri dan kemasan; harga RM246k

Selain itu, kedua-dua varian High tersebut juga kini datang dengan sistem Blind-Spot View Monitor (BVM) baru — melibatkan paparan video dari kemara yang terletak di cermin sisi kiri dan juga kanan, dan bila aktif, paparannya akan keluar di kluster instrumen berhadapan pemandu — satu di setiap bulatan di meternya — bagi memudahkan pemandu untuk mengekalkan perhatian di jalanan. Kia Carnival 2024 datang dengan waranti lima-tahun/100,000 km dan pakej servis.

Selebihnya, Kia Carnival 2024 ini masih mengekalkan spesifikasi yang sama seperti enjin Smartstream 2.2 liter turbodiesel empat-silinder sebaris yang menghasilkan sebanyak 202 PS (199 hp) dan 440 Nm tork yang diganding bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan yang memacu roda depan.

Antara dua varian High tersebut, yang membezakan hanyalah konfigurasi tempat duduk — lapan atau tujuh: versi tujuh-tempat duduk menggunakan captain seat untuk barisan kedua dengan konfigurasi 2-2-3, manakala versi lapan tempat duduk dengan 2-3-3.

Kelengkapan standard lain MPV ini antaranya terdiri daripada lampu utama dan DRL LED, sistem tanpa kunci dengan butang penghidup enjin, bumbung kaca luas, sensor parkir depan dan belakang, kluster instrumen digital 12.3-inci, sistem infotainmen dengan skrin sentuh 12.3-inci, kawalan pendingin tiga zon, penghadang matahari di tingkap barisan kedua dan ketiga, tempat duduk pemandu berliang dengan ciri pemanas, sistem audio Bose dengan 12-pembesar suara, Apple CarPlay dan Android Auto serta pengecas telefon tanpa wayar.

Ciri keselamatannya pula turut dilengkapi dengan High Beam Assist, Blind-Spot Collision Warning, Blind-Spot Collision-Avoidance Assist, Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist, Driver Attention Warning, Forward Collision-Avoidance Assist (AEB) dengan sokongan keluar simpang, Lane Following Assist serta Smart Cruise Control (ACC).

Kami pernah berkongsi pandangan melalui dua laporan pandu uji MPV ini — dalam penawarannya tahun-tahun sebelumnya. Satu bagi varian tujuh tempat duduk ketika awal pengenalannya di Malaysia pada tahun 2022, dan kedua bagi varian lapan-tempat duduk pada tahun 2023.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required