PADU: Data sudah sedia untuk pelaksanaan subsidi bersasar oleh kerajaan, tunggu waktu sesuai – Rafizi

PADU: Data sudah sedia untuk pelaksanaan subsidi bersasar oleh kerajaan, tunggu waktu sesuai – Rafizi

Menteri ekonomi, Rafizi Ramli memberitahu bahawa data di dalam Pangkalan Data Utama (PADU) kini sudah bersedia untuk pelaksanaan oleh kerajaan, pada bila-bila masa – lapor Bernama. Ia akan digunakan untuk pelbagai program termasuk subsidi bersasar, tetapi bila dan bagaimana ia akan dilaksanakan masih bergantung kepada kerajaan.

“Kerajaan mencuba sehabis baik untuk mengelak spekulasi berkenaan inflasi, jadi adalah lebih baik untuk kami simpan dahulu penyusunannya. Rahsianya adalah bagaimana untuk menguruskan keseimbangan berkenaan bagaimana maklum balas pasaran dan masyarakat,” kata Rafizi kepada media semasa pelancaran program realiti tv Innovathon musim kedua semalam.

Beliau menambah, terdapat kebimbangan kumpulan tertentu akan mengambil kesempatan dalam situasi ini dengan menaikkan harga, untuk mendapatkan lebih keuntungan sekiranya pendedahan awal dibuat. Beliau berkata, kerajaan merasakan adalah lebih baik jika orang ramai diberikan informasi berkenaan data itu terlebih dahulu, manakala pelaksanaannya akan diberitahu pada masa yang sepatutnya, bersama mekanisme yang sesuai.

PADU dilancarkan oleh perdana menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim 2 Januari 2024, dan dikatakan dapat menyediakan satu pengkalan data utama negara yang lebih terjamin, lengkap dan menghampiri keadaan sebenar. Ia seterusnya dapat memberikan analisa data yang lebih tepat untuk digunakan bagi pelbagai program termasuk subsidi bersasar.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required