PADU dilancarkan — data penentu kelayakan subsidi minyak, kemaskini info anda sebelum 31 Mac

PADU dilancarkan — data penentu kelayakan subsidi minyak, kemaskini info anda sebelum 31 Mac

Kerajaan telah melancarkan secara rasmi Pangkalan Data Utama (PADU) yang sempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam satu majlis yang berlangsung di Pusat Persidangan Antarabangsa Putrajaya hari ini.

PADU merupakan pangkalan data sosio-ekonomi bersepadu yang menghimpunkan semua data individu dan isi rumah yang diperoleh daripada jabatan dan agensi kerajaan, dengan 70 daripadanya berada di peringkat Persekutuan.

Menurut Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, pengecualian pengumpulan data ini hanyalah terhadap data perbankan, yang tidak dibenarkan di bawah Akta Perbankan dan Institusi Kewangan 1989 (BAFIA).

PADU dilancarkan — data penentu kelayakan subsidi minyak, kemaskini info anda sebelum 31 Mac

Dalam masa terdekat, PADU akan digunakan sebagai komponen utama untuk perkara bagaimana kerjaan menyalurkan semula subsidi bersasar dan bantuan lain, dengan metrik pendapatan boleh belanja isi rumah akan digunakan sebagai penentu sebagai gambaran yang lebih jelas dan adil bagi kedudukan sosio-ekonomi setiap isi rumah di Malaysia.

Pengenalan ini membuka jalan kepada pengagihan subsidi bersasar RON 95, yang dijangka akan mula dilaksanakan pada separuh kedua 2024 ini. Subsidi bersasar untuk elektrik juga sedang dalam perancangan. Majlis rasmi hari ini bagaimanapun hanyalah pelancaran pangkalan data berkenaan, dan kaedah pelaksanaan subsidi bersasar pula akan diumumkan kelak.

Seperti yang dimaklumkan oleh Rafiz sebelum ini, PADU akan membolehkan kerajaan untuk beralih daripada pendekatan pengkelasan B40-M40-T20 dalam menilai kelayakan penerima bantuan kepada kaedah yang bersasar yang lebih adil untuk menentukan siapa yang sepatutnya menerima dan siapa yang tidak.

PADU dilancarkan — data penentu kelayakan subsidi minyak, kemaskini info anda sebelum 31 Mac

Bagaimanapun, pangkalan data pusat ini, yang diuruskan oleh Jabatan Statistik, adalah lebih daripada sekadar alat untuk menentukan penerima subsidi. Terasnya adalah untuk menyediakan pangkalan data utama kebangsaan dalam bentuk digital yang selamat, menyeluruh dan hampir tepat dengan masa-nyata, melibatkan maklumat semua 32 juta rakyat Malaysia.

Menurut Jabatan Statistik, ia ketika ini telah menyepadukan data melibatkan 29.8 juta orang, meliputi semua maklumat yang tersedia sejak “lahir hingga mati”. Mengandungi hampir 300 jenis data berkaitan kerajaan persekutuan, dengan lebih banyak dari peringkat negeri dan kerajaan tempatan akan dimasukkan secara berperingkat, PADU akan digunakan untuk memperbaiki kecekapan urusan kerajaan dalam menyediakan sokongan ekonomi.

Dari segi keselamatan, pangkalan data berkenaan dilindungi oleh apa yang disifatkan sebagai keselamatan siber tahap tinggi. Untuk capaiannya, Rafizi memberi jaminan bahawa tidak akan berlaku sebarang pengubahan data peribadi yang dimiliki oleh jabatan-jabatan kerajaan atau agensinya, serta undang-undang sedia ada akan mengawal selia semua penggunaan berkaitan PADU.

Disebabkan pangkalan data ini mengandungi maklumat yang didapatkan daripada pelbagai agensi kerajaan, rakyat Malaysia telah diminta untuk mendaftar dalam PADU untuk mengemaskini dan mengesahkan maklumat mereka berdasarkan 39 pembolehubah yang ada untuk memastikan data mereka tepat.

Pendaftaran bagaimanapun tidak diwajibkan, dan tiada sebarang tindakan yang akan diambil ke atas individu yang memilih untuk tidak mengemaskini data. Namun, dengan membuat pilihan tersebut, mereka mungkin terlapas peluang daripada menerima subsidi bersasar, dan orang awam digalakkan untuk mengesahkan maklumat mereka menerusi 39 pembolehubah tersebut agar ia tepat. Maklumat yang boleh disemak dan dikemaskini termasuklah isi rumah, alamat, kerja, pendapatan dan komitmen lain.

Kerajaan menyatakan bahawa orang ramai mempunyai tempoh hingga 31 Mac untuk melakukan kemaskini maklumat dalam pangkalan data berkenaan, yang boleh dicapai secara atas talian melalui portal PADU, atau bagi mereka yang dikawasan pedalaman dan tiada akses internet boleh berbuat demikian menerusi pejabat daerah, MPKK dan kerajaan tempatan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • bak kata ayat ni…
    “Jika tak update (kemas kini) tiada masalah. Tapi, kalau anda tak dapat (subsidi) jangan marahlah.

    sat lagi ada yang balas ayat macam ni pulak…
    “Jika tak dapat subsidi tiada masalah. Tapi, kalau anda tak dapat undi jangan marahlah.

    Like or Dislike: Thumb up 2 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required