Leapmotor C10 – SUV EV ‘mampu milik’ dari Stellantis bakal dilancarkan di Malaysia suku ke-empat 2024

Leapmotor C10 – SUV EV ‘mampu milik’ dari Stellantis bakal dilancarkan di Malaysia suku ke-empat 2024

Jenama EV mampu milik dari Stellantis iaitu Leapmotor bakal melancarkan model pertamanya ke pasaran Malaysia pada suku ke-4 tahun ini, menerusi sebuah SUV yang dikenali sebagai Leapmotor C10. Sebelum dilancarkan, model berkenaan didedahkan terdahulu kepada orang ramai di acara Malaysia Autoshow 2024 yang sedang berlangsung di MAEPS Serdang bermula hari ini.

Model ini baru sahaja dipamerkan di Auto China 2024 yang berlangsung di Beijing baru-baru ini, bersama beberapa barisan model Leapmotor yang lain termasuk C11, C16 dan hatchback T03.

C10 bukanlah model paling mampu milik dalam barisan EV dari Leapmotor. Namun mengapa Stellantis mengambil keputusan untuk menjadikan C10 sebagai model pengenalan berbanding hatchback T03 yang lebih murah?

Leapmotor C10 – SUV EV ‘mampu milik’ dari Stellantis bakal dilancarkan di Malaysia suku ke-empat 2024

Menurut pengarah urusan Stellantis Malaysia, Jamie Morais kepada paultan.org, ini kerana sasaran pembeli EV di Malaysia adalah tertumpu kepada segmen lebih premium dan kurang dipengaruhi oleh harga, jadi adalah lebih logik bagi Stellantis untuk memperkenalkan model yang lebih besar.

Stellantis Malaysia juga belum mendedahkan harga untuk model ini di pasaran tempatan, tetapi Morais memberikan bayangan bahawa ia akan dijual pada julat lebih kurant sama dengan “model EV paling popular di Malaysia buat masa sekarang”.

Leapmotor C10 ini dihasilkan dengan saiz yang agak besar seperti SUV segmen-D, dengan dimensi 4,739 mm panjang, 1,900 mm lebar, 1,680 mm tinggi dan jarak roda sejauh 2,285 mm. Jadi ia mungkin akan diposisikan lebih tinggi dari BYD Atto 3 iaitu SUV EV segmen-C yang dilihat sangat popular di pasaran tempatan, dijual pada harga bermula RM130k.

Leapmotor C10 – SUV EV ‘mampu milik’ dari Stellantis bakal dilancarkan di Malaysia suku ke-empat 2024

Spesifikasi penuh bagi model ini masih belum didedahkan, namun menurut pengarah dan CEO Leapmotor Jiangming Zhu ketika pengumuman kerjasama formal Leapmotor International bulan ini, C10 bakal dilengkapi dengan bateri yang membolehkan ia bergerak sejauh 420 km dalam kitaran WLTP untuk satu cas penuh.

C10 merupakan salah satu antara dua model yang disenaraikan sebagai produk permulaan Leapmotor bagi pasaran global, dan ia akan disertai oleh satu lagi SUV tahun hadapan. Leapmotor juga akan memperkenalkan dua lagi hatchback yang akan dijadikan model global pada 2026, diikuti satu lagi SUV pada 2027.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required